Sökmotoroptimering är det svenska ordet för SEO och används nästan i lika stor utsträckning. Framförallt av dem som inte jobbar inom branschen.

Om du ska marknadsföra ditt företag idag och inte vill förlita dig på köpt reklam så är sökmotoroptimering något du bör sätta dig in i.

Sökmotoroptimering handlar om att anpassa sin hemsida, både generellt sett och enskilda sidor, så att den kommer högre upp i Googles sökresultat för sökord och sökfraser man vill synas med.

Googles sökresultat

Googles sökresultat är uppdelat i dels annonser och dels de vanliga oköpta sökträffarna.

Organisk trafik

Den del som inte består av annonser kallas för Googles organiska sökresultat.

Trafik från det organiska sökresultatet kallas därför för organisk trafik.

Målet med sökmotoroptimering är mer organisk trafik från den målgrupp man vill nå, oftast i marknadsföringssyfte.

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Om du driver en webbutik eller har en hemsida för att marknadsföra ditt företag, eller om du är anställd med marknadsföring som ansvarsområde, är det viktigt att förstå grunderna i sökmotoroptimering.

Här förklaras de viktigaste delarna.

  1. En bra hemsida / webbutik
  2. Hitta och fokusera på rätt sökord
  3. Skapa och anpassa innehåll
  4. Få länkar från andra hemsidor

En bra hemsida / webbutik

En förutsättning för att synas på Google är att ha en bra hemsida.

Den ska ha en bra struktur och navigation så att både användare och Google ska kunna hitta till innehållet på undersidor,

Numera är det viktigt att den är säker med HTTPS, att den är mobilanpassad och snabbladdad.

Detta är faktorer som påverkar din synlighet.

Det får inte finnas hinder för Google att indexera innehållet.

Ett sätt att ge Google information om allt innehåll är att ha en Sitemap (sidkarta) i XML-format.

Denna anmäls till google via Search Console.

Hitta sökord och sökfraser

Det är viktigt att du identifierar de sökord som används av dem som letar efter de produkter och tjänster du erbjuder,

Det är inte alls säkert att de ord och de uttryck du använder, eller de ni använder internt på företaget, är desamma som kunderna använder.

Om du har tillgång till ett Google-ads-konto så kommer du åt ett verktyg som kallas för sökordsplaneraren.

Med sökordsplaneraren kan du hitta sökord och få information om sökvolym, det vill säga hur många sökningar som görs med det sökordet.

Lista de viktigaste sökorden och välj ut dem som du tror är mest lönsamma att synas med.

Skapa och anpassa innehåll

Bra innehåll som anpassats för att Google ska förstå vad innehållet fokuserar på är en viktig faktor inom sökmotoroptimering.

Utan innehåll i form av text förstår inte Google vad sidan handlar om.

När du valt ut sökorden behöver du ha innehåll som ska ranka med respektive sökord.

Oftast krävs att du har en sida för respektive sökord, särskilt för sökord med konkurrens.

Det kan vara olika sidtyper som:

  • Startsida
  • Blogginlägg
  • Kategorisida
  • Undersida (sida)
  • Produktsida (om det är en webshop)

Skapa tillräckligt mycket med innehåll.

Det finns inget facit som säger hur många ord som behövs, men har du rikligt med text så förbättrar du chanserna att synas med både huvudsökordet och andra sökord.

+400 ord är oftast nödvändigt.

Tänk på att innehållet ska vara enkelt att läsa.

Detta åstadkommer du genom att dela upp innehållet i olika stycken, gärna med underrubriker.

Använd också bilder och gärna videos.

Gör innehållet användbart för dina besökare.

On page-optimering

Att anpassa en sida och en sidas innehåll för Google kallas för On page-optimering.

I korthet går denna anpassning ut på att underlätta för Google att se vad sidan handlar om.

  • Ha med sökordet i sidans title (förväxla inte title med rubrik)
  • Skriv en sidbeskrivning (Meta description) som berättar vad sidan handlar om. Ta med sökordet där också.
  • Använd en H1 (huvudrubrik) som innehåller sökordet.
  • Ha sökordet i en eller ett par underrubriker, överdriv inte.
  • Sökordet och varianter/synonymer ska också finnas i texten. Överoptimera inte genom att upprepa sökordet en massa gånger. Det räcker oftast om det nämns ett par gånger i början, någon gång i mitten och i slutet.
  • Om du använder bilder, vilket rekommenderas, så ska sökordet finnas i minst en alt-tagg.
  • Länka till denna sida från andra sidor och inlägg på din hemsida med sökordet som ankartext.

Om du använder WordPress så finns det flera användbara plugin som hjälper dig med just denna del av sökmotoroptimeringen.

Ett populärt plugin är Yoast SEO, ett annat är Rank Math.

Båda dessa plugin är bra och välkända.

Om du gjort sökordsanalysen och skapat innehåll som ”optimerats” så har du kommit en bit på vägen.

Detta räcker dock inte för toppen i sökresultatet är begränsad och du är oftast inte ensam om att försöka synas där.

Få länkar från andra hemsidor

Länkar från andra hemsidor är en viktig så kallad rankingfaktor.

Var försiktig med att skaffa länkar genom att nappa på erbjudanden om billiga länkar.

Länkar från sidor som enbart skapats för att just länka för att boosta rankingen kan vara skadliga och i värsta fall leda till att din hemsida tappar ranking.

Se därför till att vara noga med var du får länkarna från, om det är en trovärdig hemsida som har egen ranking i Google.

En bra länk placeras på en relevant sida med innehåll som är i samma nisch som din hemsida.

Länken ska placeras omgiven av innehåll, inte i någon sidfot eller sidspalt.

Länkar till din hemsida eller webbutik fungerar som en röst som stärker din hemsidas auktoritet.

Flera bra länkar från flera andra hemsidor gör att du kommer få lättare att ranka i Googles sökresultat.

Lycka till med din sökmotoroptimering!