För några år sedan gick Alexander Bard ut med att sökmotoroptimering var rena bluffen.
Vad han anser idag, vet vi ingenting om, men de uttalanden han gjorde då fick många SEO-specialister att rynka på pannan.
Hans uttalanden om sökmotoroptimering och de råd han gav till bland annat Wolksvagen att de skulle strunta i SEO, vilket gjordes i samband med en intervju i Brekit. Detta blev sedan omskrivet i bland annat Dagens Media som skrevs av SEO-experten Christian Rudolf, TopDog. Han följde även upp med en artikel i sin blogg.
Breakit skriver bland annat:
Men det är inte bara i politiken som Alexander Bard finns med i kulisserna. Utan också i näringslivet. Som konsult åt Volkswagen gav han till exempel rådet att de inte skulle satsa på sökoptimering. När marknadscheferna frågande undrade vad de då skulle lägga pengarna på blev svaret: “Prova att lägga dem på bättre produkter”.
Numera har den allmänna synen på SEO / sökmotoroptimering ändrats, även om det finns de som håller fast vid att det handlar om att manipulera.
Till och med Google ger rådet till webbplatsägare att satsa på sökmotoroptimering för bättre synlighet i deras sökmotor.
Google uttrycker till exempel detta:
Om du tänker anlita en sökmotoroptimerare är det bra att göra det i ett tidigt skede. En bra tid att anlita en är när du funderar på att göra om designen på webbplatsen eller när du planerar att lansera en ny webbplats. Då kan du och sökmotoroptimeraren från början se till att webbplatsen är så sökmotorvänlig som möjligt. En bra sökmotoroptimerare kan även användas för att förbättra en befintlig webbplats.
Allt handlar egentligen om att det finns en brist vad gäller kunskap om sökmotoroptimering.
Det finns lyckosökare i branschen som tar alldeles för mycket betalt för ringa insatser och det finns SEO-företag som använd metoder som anses alltför aggressiva, men vi får inte glömma att det finns en massa duktiga SEO-specialister som står på sin kunds sida och gör sitt yttersta.
Därmed sagt så går det inte generalisera.
Alla som kan något om SEO vet att det troligtvis är den mest kostnadseffektiva marknadsföringen av en efterfrågad vara eller tjänst.