Precis som rubriken säger så är billig och billigast sökmotoroptimering inte bäst.
Visst kan en dyr investering på sin organiska synlighet vara obefogad i många fall.
Om du driver en webbutik och saknar förutsättningar att få lönsamhet av att satsa stort på den organiska synligheten, så är det fel att investera stort på SEO-kampenjen.
Exempel på det ät när du erbjuder produkter som inte så många söker efter eller när du har produkter som inte efterfrågas.
Ta detta som exempel: Du driver en webbutik som säljer nischade inredningsprodukter som har låg efterfrågan. Du har få produkter. Att satsa tiotusentals kronor på att synas med sökordet inredning med ca 25000 sökningar i månaden skulle förmodligen aldrig kunna bli lönsamt, förutsatt att du inte också tar in produkter som efterfrågas av dem som googlar efter inredning.
Å andra sidan kan det bli tvärtom.
Du har en inredningsbutik med tiotusentals produkter men väljer att satsa ett par tusen i månaden på SEO på att synas med de mest konkurrensutsatta sökorden.
Troligtvis så jobbar dina konkurrenter med SEO med en avsevärt större budget, vilket kommer leda till att din satsning aldrig kommer leda till ett lönsamt resultat.
Antag att den som erbjuder den billigaste tjänsten inte är efterfrågad, vilket kan tyda på att det inte finns vare sig kunskap eller erfarenhet bakom.
Om du ska köpa SEO så måste du sätta dig in i hur sökmotoroptimering fungerar och kunna jämföra olika leverantörers tjänster.
Hur många länkar får jag?
Vilken kvalitet är det på länkarna?
Vilken kunskapsnivå har konsulten, är det ett SEO-team, en junior eller senior SEO-are som gör jobbet?
Vad kommer göras?
Hur mycket tid kommer de lägga för att hjälpa mig?
Nej, billig sökmotoroptimering är inte bäst. Det är resultatet som räknas.