Webbyråernas SEO-inkompetens

När jag började arbeta inom webbproduktion och sökmarknadsföring fick jag insyn den inkompetens som finns hos många bolag. Speciellt hos webbyråer som säger sig ha kompetens inom sök. Men i själva verket lyser den med sin frånvaro på flera plan, dels att kompetens saknas och att den inte prioriteras alls.

SEO-inkompetens hos Webbyråer

Det är fortfarande byråer som bygger hemsidor där man bara tar det grafiska språket som en viktig del. Men hur man synliggör sig där människor letar efter produkter nämns, men utövas inte i praktiken på rätt sätt. Search Integration, byrå inom sökmarknadsföring har frågat Frida Roberts Webmanager på Sweden.se hur hon har upplevt webbyråernas kompetens inom sökmotoroptimering och webbanalys.

Frida:s erfarenheter besvaras av mig då jag upplevde samma sak när jag kom in i branschen och började arbeta på en webbyrå. Det är en mycket liten andel av alla företags sajter som syns på mer än sitt varumärke i sökmotorerna. Från mitt perspektiv beror det mycket på att sajter är inte byggda efter hur sökmotorerna fungerar.

”Jag har haft både separata sökkonsulter och webbyråer som påstår sig ha sök som kompetens. Webbyråerna pitchar gärna och stoltserar med att detta är en självklarhet och redan integreras.”

men… hur  kompetensen inom sök och webbanalys är, blir svaret.

”Mycket låg. Som nämnt tidigare är det ofta tomma löften. Vissa byråer har säkert en grundläggande kompetens kring SEO och kan optimera sidorna till hygiennivå, men att lyckas med sök handlar om att vara medveten om hur sökmotorerna hanterar ALLA typer av kanaler så som sociala medier, pressmeddelanden, filmer etc.

Webbyråer, inse kompetens

Problemet hos webbyråer är att man inte har insett komplexiteten om sök och ur alla kanaler fungerar. Det finns experter på orådet som man bör använda sig utav istället. Byråerna bör med andra ord ta in experter själva och därmed låta en programmerare arbeta med programmering och inte på ett halvdant sätt sätta sig in i sök å djuplodande nivå.

Största problemet för med sök och analys är att det får låg prioritet, det är svårt att hantera flera konsulter tillsammans med allt annat som är vanligt i en större organisation.

”Som kund skulle man önska att webbyråerna hade en bredare förståelse från början så att de ödmjukt kunde ta in och integrera stöd kring dessa frågor innan de går till kund. Webbyråerna borde verkligen se över sin situation och att det blir lika självklart att ta in en sökexpert eller analytics-expert som att den som är utbildad inom programmering faktiskt programmerar och inte skriver copy”


Comments

  1. says

    Precis dethär har jag påpekat de senaste 10 åren inom webbranchen. Webbyråer som kommer från den traditionella verksamheten har inte alls hängt med i internets utveckling eller teknik.

    Man kan fortfarande se skrämmande exempel bland de svenska och internationella byråerna att dom inte har ett hum om vare sig webbstandarder för publicering med full flash webbsidor eller någon form av semantic markup eller webbstandarder. Sökmotoroptimering börjar ju komma men även det med mycket inkompetens faktiskt. Säljer man kanske grisen i säcken?

    Det verkar som man lägger all kraft på att hitta ett colt namn på sin byrå vilket knappast hjälper när man inte kan hitta företaget cia ett enkelt sökmotorsök.

    Verkar som reklambranchen fortfarande tänker kampanjer ala 1995 och inte har fattat att internet är en plats för att hittas på.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *