Vad är korrekt SEO?

Första artikeln i #Blogg100 ”kampanjen” tänkte jag ta upp frågan ”Vad är korrekt SEO?”, häri göra en liten tydligare förklaring vad min åsikt är i ämnet. Det är som så att jag fick frågan ett antal gånger i fjol när jag var aktiv med granskningar av bolag som säljer bland annat sökmotoroptimering.

 

Jag har inte tänkt sitta och referera till Google:s regler eller snarare riktlinjer, utan svara på frågan ”Du som klagar på all seo, vad är korrekt seo?”. Det är som så att jag fick den frågan för ett bra tag sedan men svarade endast i ett slutet mail till just den personen som ställde frågan. Jag ser dock självkritiskt på påståendet. Jag vill inte framstå som att jag är en sorts grinig ”bloggare” med för mycket tid. Korta och koncist i form av 2 punkter förtydligar jag Korrekt SEO som följer;

 

 

 

1. För lyckad SEO-närvaro krävs en bra produkt

Det säger sig självt och kan tyckas vara ett billigt påstående för att slippa vara konkret i svaren på frågan. Men ack så väl, lika viktig för det handlar om i grunden att man ska få så mycket som möjligt av naturlig länktillväxt. Som alla visionärer till entreprenörer så gäller det att få pengarna att arbeta av sig själva. Samma gäller Internetmarknadsföring fokuserat på sökmotorer där en del av parametrarna är just antalet röster till din hemsida i form av länkar och allmänt sociala medier surr. Tänk själv vad fantastiskt det blir när dina kunder helt resolut måste dela med sig av den han hon köpt hos just dig, därmed vill rekommendera ditt företag på ett eller annat sätt.

2. Länkpaket av olika slag

Jag har tidigare sagt, att den dagen jag kommer på vad årets ”grej” är som säljs via en webbshop. Ja då kommer jag köpa länkpaket av olika slag. Men först och främst läggs det ned mycket krut på hemsidan och dess innehåll. Därigenom finns det en mängd olika sätt att bygga länkar via social närvaro på Internet som idag bör anses vara grundstommen i sin sökmotor-närvaro. Mer om Social SEO skrivs vid ett annat tillfälle.

*

Om det är som så att leverantörer av sökmotoroptimering har uppfattat mig som att jag allenast klagat på alla olika SEO-metoder som använts så är det fel. Jag tar dock avstånd från den typen av SEO-leverans där man påstår att man levererar en produkt / teknik som i slutänden saknar innehåll, men upphandlaren som sådan inte har kunskap nog att kravställa kvalité såväl avkastning på investering. Därutöver försätter köparen i en situation där man löper stor risk att bli av med sina eftertraktade placeringar.

Dessa punkter kan tolkas småaktigt och travande, men ambitionen var inte att sitta och skriva vad korrekt SEO är ordagrant, för det går inte att säga vad som är korrekt SEO heller! Det innebär alltid en risk att arbeta med just sökmotorer. Spelplanen ändras under tiden spelet pågår och även efter ljudsignalen har sagt att matchen är slut. Däremot kan man minimera sin risk så mycket som möjligt genom att arbeta långsiktigt och så korrekt som möjligt.

Comments

  1. says

    Hej Niklas, kul att du har börjat blogga igen! Korrekt SEO handlar ju om att upplysa kunden om riskerna med SEO och sen är det till viss del upp till kunden vilka risker de vill ta. De flesta ligger ju ändå i någon form av gråzon.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Hej. Tack, det är roligt att vara med igen.
    Förvisso har du rätt. Men jag tycker inte det blir korrekt SEO om en leverantör förser kunden med tämligen lönlösa och kvalitetslösa länkar bara för att man berättar om risken. Häri poängterar att länkarnas natur är av karaktär högrisk som skall likställas med ryska pensionsfonder. Korrekt SEO bör väl snarare vara att fråga vad kunden vill uppnå, därigenom berätta vad som krävs. Att presentera en lösning som inger minst risk blir i längden lönsammast för båda. Men, det är som vanligt i branscher där många lycksökare regerar. Klå ovetande på så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *