Uppföljning – Har Xelera ställt in sig i ledet?

Uppdaterad 2011-02-01 kl. 20:21

För ett par dagar sedan uppmärksammade SEO-branschen allmänheten på hur Xelera Communication använde sina kunders hemsidor för egen vinning gällande synlighet i sökmotorer som Google. Avslöjandet fick stort gehör vart efter Xelera har agerat i sakfrågan.

Vad har Xelera gjort

Vid undersökning kan man se två stora förändringar. Dels så har den så kallade spamsidan hos kunderna blivit tömt på sitt innehåll. Utöver det spamsidan fått en så kallad ”redirect” (betyder på fackspråk att man hänvisar en url:adress till en ny). Häri har man valt att hänvisa den till kundernas startsida.

Textuella innehållet i sidan som heter ”Om Webbplatsen” har dock fått nytt innehåll där Xelera tidigare hade en länk till ”spamsidan”. Se bild nedan

Förr:

Idag:

I exemplet ovan ser man 10 länkar till Xelera varvid 9 av dem är djuplänkar (länkar som inte går till startsidan). Frågan om Xelera har ”ställt in sig ledet” är mitt svar nej. Det är fortfarande många länkar till sig själv för egen vinning.

Vi ställer oss även frågande till om Xelera även har avvecklat tillgängligheten till sina kunders hemsidor som tidigare användes för sitt länknätverk. Sidan vid namnet ”Om Webbplaten” har blivit uppdaterad hos ett stort antal kunder på mycket kort tid, där alla har nästintill exakt samma textstycke.

Åtgärdsförslag

Xelera bygger hemsidor i webbpubliceringsplattformen Drupal, vilket isig är byggt på moduler som agerar byggklossar. Drupal har en angenäm funktion som heter ”Humans.txt”. Vilket är en funktion där man kan ge information som är för människor, allt från vem som har realiserat hemsidan, till vem som är ansvarig utgivare, skribent etc, etc.

Kutym och enligt initierade källor inom webbutveckling säger att ”En länk” är för mycket. Etablerade byråer väljer dessutom att ge en hänvisning i källkoden som inte syns utåt på samma sätt. Inte via en länk i ”footer” (sidfoten av hemsidan) på sitt företagsnamn och/eller nyckelord för att vinna bättre placeringar i sökmotorer.

Uppdatering

Xelera:s kunder har fått en uppdatering mellan 29:e och 31 januari. Idag har inte Xelera:s kunder uppemot 9 djuplänkar till Xelera:s hemsida utan istället har det korrigerats till 5 som exemplet visar nedan

Comments

  1. says

    God kväll! Jag hade först bestämt mig att inte kommentera men det strider lite mot min natur att inte ifrågasätta när det finns oklarheter:-)

    Jag håller fullständigt med om att kunders webbplatser inte ska användas till sökordsspam på sådant sätt som Xelera verkar ägna sig åt, speciellt inte om det sker utan kundens vetskap. Det ser ytterst amatörmässigt ut. Däremot anser jag att inlägget generaliserar för mycket gällande vad som ska anses vara kutym och vad som uttalats av initierade källor avseende om det är rätt eller fel med en footerlänk till webbproducenten. Jag har idag sett exempel på stora byråer som inte klarar av att leverera en relevant title-tagg eller huvudrubrik (h1). Om sedan företrädare för denna producent samtidigt uttalar sig om huruvida det är ok med en länk eller inte, så finns det anledning att inte lägga för stor vikt vid ett sådant uttalande.

    Footerlänkar liknande ”producerad av”, ”webbyrå” och ”webbdesign” har använts av webbproducenter långt innan vare sig SEO eller Google var kända begrepp. Det finns många exempel där både små och stora byråer använder eller har använt sig av dessa. Jag tycker mig se att det mer är kunden snarare än producentens storlek som är avgörande för om de används.
    Min åsikt är att det blir fel att använda dem om det finns krav från producenten att de ska finnas, inte annars. Istället blir det en fråga som bara berör producenten och kunden. Google har minskat kraften av dessa länkar så ur seosynpunkt har de numera väldigt liten betydelse, jämfört med ett par år sedan. Tilläggas bör att jag själv flitigt använt footerlänkar i marknadsföringssyfte, men sedan drygt ett år tillbaka slutat med detta just av den anledningen att det inte ser riktigt seriöst ut.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Ja, som du märker så vill jag ta upp saken för dialog. Det blir rörigt för de som inte är så initierade när jag blandar in ord som Title, H1, osv i samma artikel. Det är för många ord utan innebörd. Title, h1 idyl tar jag upp i en annan artikel/granskning.

    Footerlänkar är något som är en sak mellan producent och kund, helt klart. Däremot, hur många webbyråer är ärliga och berättar varför man önskar en länk på ordet ”Drupal”. Hur många webbyråer länkar lika flitigt till återförsäljare av värmepumpar, kakelplattor eller återförsäljare av glasögon. Att det har funnits länge gör det samma, det viktiga är vad man gör idag. Jag vill lyfta upp saker som är till gagn för kundsidan, då jag ser det som förlegat att använda sig utav footerlänkar hos sina kunder. Det finns nya och mer moderna metoder som Humans.txt vilket nämns i artikeln.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *