oktober 2, 2014

Uppföljning – granskning av Vixdar

På sensommaren i augusti granskade jag Vixdar som då var ett relativt nytt SEO-företag på den svenska marknaden. Följande uppföljning av Vixdar syftar till att genomlysa deras metoder och gå in på djupet, med några kritiska frågeställningar om ”Länkpaket” som strategi för sin sökmotoroptimering, och är det som så att Vixdar använder sig utav spammetoder som jag antyder i min tidigare artikel.

Det är inte av nöje jag skriver en kritisk artikel likt den här, jag tycker att de som köper SEO av Vixdar blir förd bakom ljuset, från mitt perspektiv. Mitt intresse är att rådge andra så att man undviker fördyrande lösningar. Kortfattat så skrev jag i tidigare artikel att Vixdar får länkar via bloggkommentarer och andra till intet ”spamliknande” sajter. Det kan å andra sidan någon annan skapa åt Vixdar för att förstöra deras ryckte och PR, eller är det helt enkelt simpla spammetoder som används. Tredje alternativet skulle kunna vara att Vixdar har haft en underleverantör, som har skapat dessa länkar.

Använder sig Vixdar utav spam?

Vi måste först och främst dela upp sakfrågan i två delar, dels hur de optimerar vixdar.se förr och idag samt hur det gör mot sina kunder. Sökmotoroptimering handlar inte om något annat än att manipulera sökresultatet. Du behöver få din sajt bli mer populär i Googles ögon, och för det krävs det i slutänden ”länkar” av dylika slag från andra sajter.

Häri är det en tolkningsfråga om vad som är spam, och som det råder just nu eftersom spam fungerar utmärkt för att sökmotoroptimera sin sajt. Därför får var och en göra en egen bedömning huruvida metoden är spam eller ej. Många gånger är det svårt att avgöra om en länk figurerar inom kategorin spam eller ej. Jag har för min egen del en högst personlig bedömning om vad som är spam eller inte som man nödvändigtvis inte alltid  behöver hålla med om.

Ofrånkomligen är det ett par saker som gör mig mycket fundersam när det gäller Vixdars sätt att arbeta med externa länkstrategier, för att sökmotoroptimera Vixdar.se. När jag gör en sökning på www.backlinkwatch.com för att se från vilka sajter de får länkar ifrån och på vilket ord/fras. Så hittar jag en sajt med namnet http://smartpresentreklam.nu/.

Smartpresentreklam.nu sajten ser inte så anmärkningsvärd ut, den är förhållandevis tom med endast 4 indexerade sidor i Google.se. Men det som stökar till det är det textuella innehållet på startsidan som förbryllar mig.

Den som orkar bör läsa hela texten och framförallt de rutor som jag har ringat in. Textstycket är under all kritik och framför allt den sista meningen i textstycket. Den är inte ens relevant till den övriga texten, utöver det så är ordet ”sökmotoroptimering” i sista meningen en länk till Vixdar.se. Men det syns inte att det är en länk utan är exakt som brödtexten. Det förfarandet går under ”dolda länkar” vilket är mot Googles riktlinjer för hur länkar ska se ut.

Det går inte på något sätt att skylla på en teknisk detalj, då man ser tydligt när ett ord är en länk. Det bevisas via de två länkar som är längst ner i bilden. ”Casino” och ”play poker online”, är två länkar som  blir presenterade med en betydligt bättre design helt enligt Googles riktlinjer.

Ett verk av Vixdar?

Nödvändigtvis inte, jag kan inte bevisa att en här sajten är i Vixdars ägo, eller en del av deras länkstrategi. Det här skulle helt enkelt kunna vara ett verk av en konkurrent som vill förstöra Vixdars position på marknaden och ryckte, genom att bygga upp sajter likt dessa. Men jag betvivlar det faktum att någon vill förstöra för Vixdar med hjälp av en handfull länkar som dessa. Google Bowling är ett känd begrepp i branschen som betyder att man vill förstöra för sin konkurrent gällande position i sökmotorer. Men för att det ska ge effekt krävs det fruktansvärt många fler länkar från helt andra typer av sajter, exempelvis porrsajter.

Ytterligare incitament till spammetoder

När jag gräver vidare för att skapa mig en bild om hur Vixdar skapar(?) sajter ”bygger länkar” hittar jag en anmärkningsvärd metod. Den är lätt att hitta som syns när man söker på Vixdars varumärke i Google.se

Det är absolut inget fel med”Slideshare.net”, det är en riktigt bra tjänst där du kan göra bildspel. Men såsom bildspelet är utfört är bland det fulaste jag har sett. Rubriken som syns i Googles sökresultat är inget jag önskar mitt eget företag eller någon annan, att fylla sin resultatsida med.

Utöver rubriksättningen och hur ”bildspelet” ser ut så är det ett par saker till som är galet. Eftersom bildspelet är i flash så utgör dessa två länkar absolut ingenting. Länkar från andra sajter är en liten röst till den sajt länken pekar på, och för att synas bättre krävs länkar, men som strukturen är på bildspelet har man mer eller mindre skräpat ner resultatlistan och PR-värdet har blivit sämre i mina ögon. Jag ifrågasätter framförallt kompetensen hos Vixdar när man använder metoder likt dessa.

Partners och underleverantörer till Vixdar

Som objektiv granskare undrar jag om det verkligen är Vixdar som har skapat dessa sajter och länkar. I korrespondens med Salman CEO på Vixdar har jag fått det bekräftat att de tidigare har arbetat med en partner vid namnet CRL SEO, som i sin tur är länkspammare från Indien. Kan hända att de var CRL SEO som är ”pappa” till tidigare optimering.

Blir förd bakom ljuset

Jag varken rekommenderar Vixdar eller ratar dem helt. Jag uppmanar däremot till försiktighet eftersom Vixdar inte påvisar någon transparens i överhuvud taget, framförallt tydliga med sina länkstrategier idyl. Har man tidigare arbetat med metoder som bevisas när man analyserar hur de har optimerat sig själva tidigare. Ska man verkligen fråga sig hur de jobbar med sina kunder, men glöm inte att du kan ändå få resultat som är tillfredsställande. Men frågan är hur långsiktig investeringen är.

Det är svårt att tyda exakt hur Vixdar arbetar med sökmotoroptimering, men till viss mån kan man tyda att det handlar om katalogregistreringar och inte så mycket utöver det. Det har kommit till min kännedom att sökmotoroptimering ingår när man köper hemsida från Vixdar, vilket tyder på stort antal katalogregistreringar när man granskar kunderna. Men några kvalitativa länkar till någon av deras kunder är svåra att dels hitta och härleda till Vixdar som leverantör av länkarna.

Om du funderar över Vixdar som leverantör av SEO bör du ställa dessa frågor:

-Sätt upp gemensam målsättning och nyckeltal. Dvs vilket top tio plats ska du få, top 3, topp 5 osv.

-Kräv att få veta vilka länkar du får, om inte så tacka nej direkt. Hemligheter och hänvisning till ”affärshemlighet” tyder på att det inte är kvalité i deras sätt att arbeta. Gäller ALLA leverantörer.

-Jag föreslår att du ringer upp referenskunder, lyssna inte bara på mig och Vixdar utan bilda dig även en egen bild av företaget.

Liknande artiklar i kronologisk ordning:

  1. Vixdar under granskning
  2. Uppföljning Sökmotoroptimering av Livinn.se
  3. Granskning av Case Lekmer.se
  4. Uppföljning – Har Xelera ställt in sig i ledet?
  5. Im Solutions, svajig sökmotoroptimering av Livinn.se
  6. seobranschen.se straffad, ett verk av SMOtop?
  7. SEO is … dead!(?) snappas upp av Google suggest

Speak Your Mind

*