Google maps profil, göra det själv eller lejja ut

I dagarna har det dykt upp en intressant diskussion som Simon Wall startade då han uppmärksammade hur enkelt det ”kan” vara att få sitt företag att dyka upp i sökresultatet i anslutningen till kartan Google har med i sökningar med namn på en stad eller ort.

Guava släppte en kommentar på twitter om deras tjänst ”Google maps profil.” Vilket isig inte är några svårigheter om man läser Simon Walls bloggpost i ämnet.

Då är frågan om det här är något som man kan göra själv och om Guava i det här fallet lurar företag på pengar som vill synas i anslutning till kartan som dyker upp vid vissa sökningar i Googles top tio sökresultat.

Tar betalt för kunskap och utförandet

Min ståndpunkt i frågan är att så länge Guava berättar vad de gör för att uppnå synlighet enligt ovan, och häri inte tar oskäligt betalt. Så luras ingen, men man måste vara införstådd i att det är fler parametrar än att bara registrera sig hos Google som behandlar karttjänsten. Vissa sökningar har större konkurrens än andra ord så det kan vara svårare att uppnå resultat än för andra mindre konkurrens utsatta sökningar.

Jag som konsult ser att det är viktigt att ställa krav mot Guava när man köper tjänsten ”Google maps profil”. Vad för resultat kan man förvänta sig efter investering av visst antal timmar. Eftersom det inte bara räcker att fylla i formuläret för vissa företag som verkar i en mer konkurrentutsatta branscher är det viktig att ställa den frågan. Utöver det ser jag det inte alls som konstigt att Guava tar betalt för tjänsten, även fast man kan göra det själv. Jag lejar ut vissa arbeten som jag kan göra själv, men pga av tidsbrist väljer i alla fall att leja ut det till en konsult firma eller vad det nu kan vara.

Comments

  1. says

    Vill man leja bort det så är det givetvis helt OK, men i och med att det bara tar några minuter och är enkelt gjort så bör de flesta företag göra det själva. När de har ett eget Googlekonto får de även tillgång till intressant statistik och kan själva uppdatera sin uppgifter när de själva vill.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Jag håller med dig, jag skulle i sak inte sälja någon liknande tjänst på samma sätt. Däremot har jag fått i uppdrag att från kund efter dialog att hjälpa till med en detalj som inte tog mer än femton minuter. Men förklarade noga vad jag gör och hur jag gjorde så att kunden är införstådd i vad jag gjorde. Den kunskap jag har värderar jag högt och tar betalt för, precis som en tandläkare tar bra betalt för det han kan och utför.

    Jag har haft en annan kund som jag till och med visade hur man gör, men ändå så vill han att jag utför installeringen. Han vill mena att med den lön han tar ut (hundra tusen i månaden) kostar det mindre att leja ut något som han kan göra själv på en kvart. Från ditt och mitt perspektiv kan det verka konstigt, men du och jag vet hur man gör och då framstår allt som väldigt enkelt.

    [Svara]

  2. says

    Det är inte så att jag inte förstår företag som köper tjänsten, det förstår jag att många gör och kommer göra, vilket från vårt perspektiv är bra. Men att om man har tid och kunskap över så behöver man inte kunna trolla för att få med sina uppgifter på kartan.

    [Svara]

  3. Per Alm, Guava Sweden AB says

    Hej!

    Per Alm heter jag är försäljningschef på Guava.
    Jag förstår inte resonemang om varför bolag inte kan ta betalt för saker som företag inte vill göra själv. När det kommer till Google Map tar det 15 min att sätta upp kontot. (inget konstigt med detta. Det kan min farmor kanske göra). Det som tar tid, är att fylla kontot med information. Och har man tex 100 kontor runt i Sverige så tar det x antal timmar att fylla detta.
    Vi hjälper bolag som inte vill skapa eller göra sin marknadsföring själv och det tar vi betalt för. Om städbolag kan ta betalt för att städa ett kontor för att någon inte vill göra det på kontoret, så varför kan inte maknadsföringsbyråer ta betalt för att hjälpa företag också?
    Guava är oerhört tydliga i införsäljningen när det kommer till dessa typer av ”gratis” program, att man kan göra det själv eller väljer att lejja ut det på en konsult.

    Är det någon som har ytterligare frågor eller funderingar så är ni hjärtligt välkomna att kontakta mig på:
    per.alm@guava.com
    0708-336655

    mvh
    Per

    [Svara]

  4. says

    Det viktiga är att priset på uppdraget står i relation till omfattningen på uppdraget. Jag vill poängtera att företag ska lägga vikt i att kräva specifikation om vad som har utförts av företaget så att man vet vad man har köpt.

    För att få trygghet i sin investering om man är osäker, så kan man anlita en oberoende aktör som bevakar vad den andra gör. På så sätt säkerställs investeringen, och du slipper undan missföstånd och fallgropar som blir en kostnad istället för en investering.

    [Svara]

  5. Fadi says

    De företag som verkligen behöver hjälp med Google Places och inte har tid ork eller kunskap att göra det själva betalar för det. SEO är också gratis och det är inte särskilt svårt att göra det själv.

    Jag har hjälpt kunder med Google Places och tagit betalt för det, då har det handlat om stora kedjor med upp till 150 fysiska butiker som ska sättas upp med öppettider, info, adress osv

    Det finns en marknad för allt, kunden betalar för tiden man lägger.

    /Fadi

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *