Sökmotoroptimering som är öppen för förändring

Google har på den senaste tiden utfört en hel del uppdateringar, och fler uppdateringar kan vi förvänta oss med de signaler vi ser hända i sökmotorn. För dig som upphandlar sökmotoroptimering den kommande tiden och även för dig som köper sökmotoroptimering idag måste ställa krav på din leverantör så att det du köper är framtidssäkert.

Den senaste tiden har vi fått se förändringar som Google places där kartresultatet (Google places) kommer med i det naturliga resultatet. Utöver det har vi det senaste Google Instant och så har vi något som skulle kunna vara en revolutionerande förändring. Kollegan Simon Wall har uppmärksammat ett par gånger när han har sökt på Google att han har fått 4 resultat i Googles resultatlista istället för 10 som vi är vana vid.

Vad innebär det här inför upphandling av SEO

Framförallt så skulle jag tänka på att om och när man upphandlar sökmotoroptimering så måste man köpa en tjänst som är säker i framtiden. Exempelvis kommer Jajja Communications som tar betalt för top 10 mdfl att bli tvingade till förändring. Ett problem som Jajja kommer bli tvungna att ta tag i är betydligt färre kunder att fakturera. Om vi ponerar att hälften av alla kunde ligger med en 5 – 10 placering, så bör dessa inte behöva betala för en ”sidan 2″ placering. Man kan ana ett det blir en hel del administration som i sin tur leder till resursallokering som i sin tur drabbar deras kunder.

Mina råd

Köp sökmotoroptimering som är flexibel, och lita inte bara på ord från leverantören som påstår/säger att de bedriver djuplodande forskning. Det är oftast tomma ord. Ställ krav på din leverantör och fråga dem rakt ut hur de hanterar uppdateringar från Google som är i kant med att det helt plötsligt är 4 resultat i resultatlistan. Om inte annat tycker jag du ska be om att få se exempel på deras forskning, många SEO:are skriver en hel del om deras forskning i deras blogg. Om man säger att det är hemlig information, jobbar man inte transparent och därmed tänds det varningslampor hos mig.

För att vara säker på att inte förlora stora mängder trafik när Google väl genomför stora förändringar så krävs det framförallt en SEO-leverantör som är proaktiva och i framkant. Vi har tidigare inte fått se stora förändringar på lång tid förutom ”caffein”. Då sajter med flera miljoner sidor i sig fick betydligt färre indexerade sidor i Google vilket isig föranledde till färre interna länkar som tidigare var indexerade (Färre interna länkar = något färre trafikdrivande placeringar i Google).

Genomför man forskningar och tester på seriös nivå är man såklart förberedd, men de SEO-företag som inte genomför egenhändig forskning står på en betydligt svagare grund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *