september 30, 2014

seobranschen.se straffad, ett verk av SMOtop?

Via spambloggar.se kan vi klart och tydligt se dokumentation och läsa om sökmotoroptimeringens dödgrävare. Därutöver finns en stilla undran huruvida seobranschen.se har blivit straffad av metoden eller ej. För det har den, enligt tesen alltså.


Google har utfört en del uppdateringar, tänker inte säga vad de heter för det rör bara till det än mer. Huvudsaken är att i nästan 8 månader har seobranschen.se skvalpat på sidan 3 för ordet”sökmotoroptimering” vilket är bra med tanke på antalet sidor bloggen har och antalet länkar från andra hemsidor. Men för snart tre – fyra veckor sedan har placeringen åkt ned till sidan 13, det vill säga placering >130. Sådant händer inte utan anledning, utan orsak och verkan har sin stilla gång även hos Google.

 

SEO-branschens.se:s placeringar:

Under juni och juli månad har som tidigare sagt, seobranschen.se legat kring plats 28 till 47. Någon egenhändig inlänkning av större skala från min sida har inte skett. Mer än att en viss stämning har föranlett till publicitet som förde med sig ”organiska länkar”. Datum och placering nedan:

Plats Datum
30     2 juni
42     6 juni
38     20 juni
47     25 juni
35     3 juli
28     14 juli

 

Inlänkning har däremot

Av naturliga skäl skett från andra personer som vill hänvisa till dylika artiklar som både är ris och ros. Helena Von Wowern som driver SMOtop är en av dem som har valt att länka till en recension som är författad utav mig. Dels för att hänvisa andra dit, men även få recensionen att synas högre i Google:s lista när man söker på varumärket. Enligt analys har (http://www.seobranschen.se/smotop/) fått en del inlänkar i juli 2011. Tyvärr är länkarna av den karaktär som jag avskyr som allra mest. Följande dokument visar en handfull länkar när de kom till. Komplett lista av länkar till (http://www.seobranschen.se/smotop) i följande publika dokument.

 

Jag har inte forskat djupare om vad det är för typ av ”länkpaket” för 9 US Dollar eller vad det nu må vara. Om det är egenhändigt hantverk a lá spam kommentarer begrundar jag inte djupare än så. Länkarna finns dock och från mitt fleråriga perspektiv utav sökmotoroptimering har jag sett otaliga fall där inlänkning av sådant slag, slår bakut förr eller senare för den som får länkarna.

 

Om det är en tillfällighet att seobranschen.se har blivit straffad och det visar sig att det inte är SMOtop:s inköpta länkar. Ja då kommer en redogörelse för det. Men har man för avsikt att få en recension eller artikel att synas bättre i Googles resultatlista, länka då på ett naturlig sätt istället för att köpa länkar åt mig!

 

Skärmdumpar

Uppgifter från Google Webmaster Tools om sidor i seobranschen.se som får flest länkar.

 

Innehåll med flest länkar….

Lägg märke till som jag gör att recensionen om SMOtop får väldigt många gånger fler länkar än de övriga sidorna. ”Sitewide”, ja må hända men det är en hel del spamlänkar i form av spamkommentarer. Återigen kan du se vilka sajter som ger dessa 7 124 länkar här.

 

Antalet länkar till www.seobranschen.se/smotop

 

 

Skriv gärna en kommentar nedan med din syntes så att vi kan blida klarhet i denna fråga.

Liknande artiklar i kronologisk ordning:

  1. Uppföljning Sökmotoroptimering av Livinn.se
  2. SMOtop
  3. #Blogg100 – Seobranschen.se har anmält sig
  4. seobranschen.se & 2012
  5. Im Solutions, svajig sökmotoroptimering av Livinn.se
  6. Granskning av Case Lekmer.se
  7. SF BIO! Spambloggar.se – referensarkiv av sökmotoroptimering

Comments

  1. lassegw says:

    Även om vi inte sitter med exakt samma underlag så har jag naturligtvis sett vad som hänt. Det är dystert, men du får gilla läget när det gäller sänkningen.

    Det som bekymrar mig lite mer är att ingen av kollegorna i branschen hör av sig. Än så länge, inte ens FirmaMisstag. Det tycks vara okej att detta är något ni får ta, att branschen finner sig utan att ge något uttryck för en uppfattning om något behöver göras eller inte.

    Sett med mitt perspektiv, köparen/kunden, gör det mig bekymrad, riktigt bekymrad.

    [Svara]

  2. Det är dock bara på ordet sökmotoroptimering som du har sjunkit va? Det är bara den frasen du har blivit bortbowlad från?
    Detta hände mig en gång, lustigt nog just i samband med att jag låg i gräl med ett SEO-bolag i Kalmar: http://www.lindqvist.com/jag-ar-utsatt-for-google-bombning/

    Jag tror att du är lite väl snabb att ropa varg när det gäller länkarna från SMOtop här faktiskt. Helt klart är det någonting fuffens på gång, men jag tror inte att målet är just att sänka dig på ordet sökmotoroptimering. För sidan tre är ärligt talat inte någon vidare placering på den frasen.

    Man måste titta bredare.
    Vilka sidor är det som har placerat sig på fraser som du har sjunkit på tidigare? Är det förstasidan? Vart går merparten av de länkar du har fått och med vilken ankartext?

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Tack för din kommentar.

    Som sagt så är det en tes, och ja ”målet” diskuterar jag inte, utan effekten. Helt klart så är något i görningen och huruvida det är SMOtop eller ej har jag låtit ”experter” avgöra med hjälp av artikeln som helt enkelt ställer en fråga. Om det visar sig att jag har helt fel om SMOtop, ja då kommer en redogörelse för det precis som jag skriver i artikeln. Att sidan 3 inte är bra är jag väl medveten om, det är dock från mitt perspektiv bra med tanke på antalet sidor och länkar till bloggen. Återigen, det är effekten jag sitter och fnular på.

    Jag kan inte direkt säga att jag har sett en markant skillnad på andra ord förutom Sökmotoroptimering. Det är som att Google tycker att han har haft fel i 8 månader och bestämmer sig för att flytta dit den ska va. Eller så är det tillströmning utav länkarna, eller för den delen något helt annat.

    1.
    smotop seobranschen
    sara andersson
    2.
    seobranschen smotop

    [Svara]

    Helena von Wowern Reply:

    @Nikke Lindqvist,
    Hej Nikke : ) Länkarna har byggts till http://www.seobranschen.se/smotop/och har ankartexten ”smotop”. Målet var givetvis att få den infon om SMOtop att placera sig bra för sökning på vårt varumärke. Jag är ganska övertygad om att man inte kan sänka en site genom att länka till den (har för mig att detta klargjorts av google, det har du garanterat mer koll på i så fall?). Känns som om min lilla sida i så fall skulle ha råkat ut för detta av folk som vill ha ner oss i serpen, rätt?

    [Svara]

  3. Hej Nicklas. Du har rätt, jag kan lika gärna skriva här : ) Som jag tror att jag förklarade för dig i vår mailkonversation tidigare, så byggdes dessa länkar (som är från bloggrollar i huvudsak) för ca 1 år sedan. Du menar alltså att Google först nu uppmärksammat dem? Och du menar att om någon (typ alla) vill få bort mig från min placering på ordet sökmotoroptimering, så kan detta uppnås genom att bygga bloggrollslänkar till min sida? Och varför betraktas länkar från Bloggregistret som är en PR 5-sida som skräplänkar?
    De länkar som var bloggrollar, dvs. kvantitativt stod för den stora merparten av de länkar vi hade till Din recension, länkar som vi nu på Din begäran har tagit bort, och de kom från Bloggregistret och våra egna webbkataloger. Bloggregistret får anses vara relevant för alla typer av bloggar, eftersom den registrerar alla typer av bloggar.
    Webbkataloger är väl det mest generella man kan tänka sig, och Google har sagt att länkar från domäner som är kataloger är positivt. Länkar från Bloggregistret och katalogerna kommer rimligtvis från en miljö som ger ett mervärde för användaren, vi har mer än 10.000 inlagda bloggar i Bloggregistret och det ökar varje vecka. Även katalogerna uppdateras regelbundet. En av våra domäner, http://www.smotopsokmotoroptimering.org, har nästan exakt samma länkar från oss som Din recension hade, den rankar i dag nr 46 för ordet ”sökmotoroptimering” ( dvs ganska likvärdig placering som seobranschen och inte mycket att hänga i julgranen : ))och har inte påverkats varken positivt eller negativt i rankingen av de inkommande länkarna. Den har alltså samma ”hop” av länkar som Din recension hade. Det måste bevisa att de inkommande länkarna inte påverkar siten negativt. Du rankar i dag nr 25 i både Yahoo och Bing för ”sökmotoroptimering”, så det är väl rimligt att anta att Din ranking i Google har något med deras förändrade algoritm att göra och inte med länkar som funnits under lång tid.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Ja, du har helt rätt i att vissa länkar är äldre än andra. Jag har med båda delarna i debatten då jag refererar till dels katalogsajterna där jag får länk till spamkommentarer som kommer troligast från dig.

    Att en handfull kataloger länkar, det gör det samma. Men sammantaget av de länkar som länkar till recensionen (se lista på länkar) ifrågasätter jag. Och ser en antydan till en vidare negativ effekt som har spridit sig i bloggen vad gäller placering för ett specifikt ord.

    Det är länkar av den här kvalitén som jag diskuterar. Sök fram ”Smotop” så hittar du spamkommentarer idyll.

    http://blogs.nppa.org/visualstudent/2010/01/30/scott-mcintyre-wins-student-poy-at-knpa/

    http://blogs.parisisd.net/dmartin/2008/07/21/google-docs-has-templates/

    http://www.cafegliss.com/terms-and-conditions/

    http://www.leglabud.com/a-new-legal-high/

    http://www.franck-muller.net/franck/volkswagen-wage-deal-wont-ring-ecb-alarm-bells-eco/comment-page-2/

    …….

    Som sagt, jag kan fortsätta större delen av hela dagen och hitta spamkommentarslänkar. Det jag funderar på är varför någon kommenterar med ditt varumärke till en recension som handlar om dig? Tittar man lite djupare i källkoden kan man se att de flesta kommentarer är registrerade med datum, nästan alla i juli månad.

    Att seobranschen.se blev ”Bowlad” (Läs mer om Google Bowling här) som är för den delen ett känt begrepp. Du kan sänka konkurrenters placering, dock är Google Bowling mycket avancerat och ett farligt spel att ge sig in på, än mer komplext.

    Huruvida Google gör bedömningar av länkar kan vi aldrig veta konkret. Jag känner dock igen effekten som kan komma utav länkar som är tvivelaktiga, häri har jag inte hittat några andra länkar som förklarar orsaken.

    [Svara]

  4. Håkan P says:

    Vill minnas att länkarna till Smotop på seo-branschen.se togs upp av Lindqvist på Twitter för över ett halvår sedan och att du var med i den konversationen.

    Huvudparten av länkarna (inte domänerna) kommer från länkkataloger. Jag har jättesvårt att se kopplingen till att sidan halkat ner. Visserligen fick jag ett jättekliv ner för en sida just på grund av inlänkar men då rörde det sig om +4000 länkar från en jobbsökarsida i Pakistan som las dit över en natt för att tas bort lika snabbt en vecka senare. Förmodligen en fellänkning:)

    [Svara]

  5. Helena says:

    Det är ett 40tal bloggkommentarer, manuella sådana. Är det dom som är problemet nu? Var det inte volymen igår? Jaja : )
    Jag sa till dig i går kväll Nicklas, att jag hade en liten tes.
    Din startsida är svagare med lägre PR och färre länkar än undersidan om SMOtop. Kan det inte vara därför du tappat placeringar på det ord startsidan är optimerad för? Att google helt enkelt förknippar din sida mer med andra ord/fraser.
    Sidan detta handlar om har pr 3, där de flesta andra har n/a eller 0.
    Rätt bra ändå?
    Jag har bett om ursäkt för att dessa länkar låg kvar och skräpade Nicklas, och jag hoppas du förstår att jag menar detta. När du bad mig ta bort dem, gjorde jag det på en timme, eller hur?
    Men jag kan inte alls se hur detta skulle ha försämrat din position, annat än i ovan nämnda tes.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    För mig så är en bloggkommentar i form av ”spamkommentar” en för mycket. Och mig veterligen så har jag haft med de länkarna i den här debatten hela tiden, dokumentet finns med i frågan. Du har valt att fokusera på kataloglänkarna som är mer oskyldiga länkar, jag ser dock ett samband då kommentarspam tillfördes i juli månad och strax därefter så har Google helt sonika gjort en bedömning av sajten samma månad.

    Inledningsvis såg jag bara kataloglänkarna som vi diskuterade i mailet, och ja du tog bort dem på 5 minuter. Helt okey, men när jag såg dessa bloggkommentarer. Då blev jag besviken helt enkelt.

    Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens, vi har våra olika teser. Det enda jag kan göra nu är att invänta Google:s omprövning.

    [Svara]

  6. I ärlighetens namn så tror jag att du dömer det här fel. En google-bowling sker antingen riktat mot en sida och ett visst sökord eller brett mot en webbplats, och att du skulle ramla i SERP:en på just sökmotoroptimering när SMOtop’s länktexter aldrig innehåller sökordet, och att ”ful-länkarna” aldrig pekar mot din förstasida är för otroligt för att kunna stämma. Det skulle dock ha kunnat skada din generella trust, men då hade du garanterat sett betydligt fler sökord rasa. Det får mig att tro att det inte påverkat nämnvärt – varken negativt eller positivt. Alla de tusentals länkar du pratar om är ju dessutom inte unika, utan ligger som blogrolls site-wide. Om den webbplatsen som då pekar en site-wide länkar råkar innehålla tusentals sidor (som bloggregistret) gör, så kommer också antalet länkar i GWT visa det.

    Det som har hänt är snarare troligtvis att du pendlat mellan sidan 3 och 4 i en test-vagga hos Google under en period och sedan visat att du inte är relevant nog. Dels för att du inte har särskilt många inkommande länkar på det nyckelordet, dels för att SERP:en i övrigt har svängt på det sökordet, dels pga Googles uppdateringar under tidigare sommar och dels för att du inte har något direkt relevant innehåll gällande söktermen ”sökmotoroptimering” på din förstasida som du visat google att du tycker ska vara den sidan på webbplatsen som ska ranka på termen.

    Mina 5 cent av åsikter :)

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Så kan det absolut vara. Tack för din långa kommentar.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Men samtidigt kan jag inte hålla med dig.. Jag har hittat fler och LasseGW gör en presentation här. http://nuskavise.wordpress.com/2011/08/26/seobranschen-och-smotop/

    [Svara]

  7. Jag håller med i Magnus resonemang. Om seo-branschen.se skulle bestraffas pga länkarna så skulle självklart sidan med artikeln om smotop straffas i första hand. Nu rankar den sidan med placering 11 i serp vid en sökning på Google med ”Smotop”, vilket borde fastställa att sidan inte är straffad. Att den inte placerar sig bättre än 11 trots antalet länkar i form av kommentarer beror nog på att de flesta av länkarna ser ut att vara nofollow. Vad jag sett i övrigt är att seo-branschen.se stärks på många sökord, framförallt när det gäller sökningar på företagsnamn avseende de företag som listas. Detta har även Urban G framfört. Varför skulle då den försämrade placeringen på ”sökmotoroptimering” hänga samman med dessa länkar? Jag ser inget samband överhuvudtaget och om någon har en tes om detta så är jag i högsta grad intresserad av att veta mer om den. Istället hade länkarna kunnat utnyttjas med internlänkar för att stärka upp andra delar av webbplatsen, tex sökmotoroptimering->startsidan. Då hade troligtvis länkarna gett en bättre placering än den som sidan har idag. Såg några andra saker som kan dra ner placeringen och det är tex att det idag finns internlänkar med ankartexten sökmotoroptimering som pekar mot andra sidor än startsidan. En liten detalj som i högsta grad kan påverka placeringen.
    Detta var just lite synpunkter:)

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Recensionen hade en 4:e placering tills den dag Helena tog bort länkarna från katalogsajterna och bloggregister. På så sätt har sajten varit väldigt stark på ordet smotop.

    Mina tankegångar är som så att med de länkar som har tillkommit i juni och juli månad har blandat ut den länkansamling seobranschen.se får. Länkar på ordet ”sökmotoroptimering” har alltid varit väldigt obefintlig då jag aldrig har lyckats förstå hur seobranschen.se har kunnat placera sig på sidan 3-4. Hur som haver är min tanke att med hjälp av de länkar som tillkom nämnd månad har blandat ut ”soppan”.

    Om vi ponerar att en sajt har 10 000 länkar varvid 10% utav länkarna ankarlänken är på ett sökord. Men efter en månad bara består utav 0,5% eller ännu mindre. Har man liten auktoritet redan från början blir man lätt sårbar och då torde den bli ännu sämre när ”ankarlänkarna” blir en obefintlig del på ett visst sökord. Det borde kunna sänka en sida?

    [Svara]

  8. lassegw says:

    Nicklas, det är trevligt att flera av kollegorna i seobranschen har hört av sig här. Då är det inte helt betydelselöst att ta upp det inträffade. Men, jag ser att det hade gått att vara tydligare från början. Låt mig ge min syn på det genom att börja med en inventering av vad jag, för min egen del, anser mig veta respektive uttolkar.

    Detta vet jag
    Du skriver att du tidigare legat i intervallet 30 — 50 på sökordet ”sökmotoroptimering”. Det är helt korrekt i jämförelse med min statistik och den bild som går att få fram med hjälp av GSERP. Du vill visa att du nu förpassats till en placering som ligger sämre än 130 på ”sökmotoroptimering”. Också det korrekt, enligt Google.

    Du skriver också att du anser dig förstå att SMOTOP använder sig av din artikel för att gynna sin egen ställning och att du tycker riktigt illa om den metod de valt. I synnerhet som metoden är kontroversiell och du inte är tillfrågad.

    Detta uttolkar jag
    I kommentarerna kan jag se, och nog förstå, att fokus ligger på att förklara varför du sjunker på sökordet ”sökmotoroptimering”. Dessa förklaringar är i mina ögon rimliga. Det framstår som tämligen naturligt att du sjunker från en relativt låg position till en lägre. Förklaringen ligger i den logiska utspädningen av förväntningarna på vad din webbplats innehåller. Den innehåller mer ”smotop.se” än ”sökmotoroptimering”. Antalet uttrycks- och förväntansfulla noder bekräftar detta. Om förväntningarna infrias eller inte får ses/mätas i ett längre perspektiv.

    I rubriken till din post står det ”seobranschen.se straffad, ett verk av SMOtop?”
    Nej, enligt min mening är du alltså inte straffad. Du har behandlats med tillbörlig respekt av Google såvitt avser de båda sökorden ”sökmotoroptimering” och ”smotop”.

    Däremot anser jag att det är ett verk av SMOTOP.
    Huruvida det huvudsakliga målet varit att sänka dig på ”sökmotoroptimering” eller att höja sig själv på ”smotop” vill jag låta vara osagt. Det kan bara SMOTOP svara på. Likaså är det bara SMOTOP som kan svara ärligt på frågan om det är dom som skaffat de länkar jag redovisar i posten ”Jag söker bloggkommentarer”.
    http://nuskavise.wordpress.com/2011/08/26/seobranschen-och-smotop/

    Det är enligt min mening viktigt att se skillnaden mellan verkets avsikter och verkets konsekvenser.

    PS. Ja, jag ser att du skrivit en ny kommentar alldeles strax före mig, men jag ändrar inget här. Det verkar inte motsäga mina iakttagelser, snarare omvänt. Du hoppar på ordet ”smotop” beroende på indexerade förväntningar. DS.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Tack för din kommentar.

    Straffad! Har från början varit helt fel ordval. Indexerad av Google i enlighet med algoritmen är precis vad seobranschen.se har blivit. Häri är det externa länkar som i slutänden skapar placering i serpen, alla SEO-bolag säger att externa länkar är drivmedlet. Och externa länkar är precis det jag har fått, både länkar som jag själv har givit mig och sådana jag har fått utan att fråga.

    Det tåls att forska vidare på ”späda ut ankarlänkar”. Må hända att Google Bowling är mindre lätt efter Google:s uppdateringar, faktum kvarstår att seobranschen.se inte har ändrat sin interna länkstruktur eller textinnehåll. Det är en hel del länkar som har strömmat in, starka och mindre starka.

    [Svara]

  9. lassegw says:

    ”Förklaringen ligger i den logiska utspädningen av förväntningarna på vad din webbplats innehåller.”

    Fick en fråga på Twitter huruvida jag hade några källor för mitt resonemang om utspädning. Det är jag som börjar använda uttrycket ”utspädning”, inte Nicklas. Jag hade säkert kunnat säga det på annat sätt. Exempelvis:

    1. Förklaringen ligger i antalet inlänkar med viss ankartext.
    2. Du har ju knappt några inlänkar som bekräftar sökmotoroptimering som tema.
    3. Tror du verkligen att du kan positionera dig på ett(1) sökord och samtidigt göra en massiv inlänkning med en helt annan ankartext?

    Nej, det här är ingen ny teoribildning. Det följer av de allmänna råd som ges av de flesta SEOs i branschen. Nämligen att skriva, bland annat, ankartexter som förhåller sig relevant till innehållet. Inte konstigare än så. Källorna är nog otaliga.

    Emellertid, begreppet ”utspädning” härrör från en annan diskussion som mer handlar om teoribildningen(tankar) inför skapandet av sökalgoritmer. Jämför AI och Jimmy Wirsborgs inlägg hos Jajja.

    [Svara]

  10. Herr Bert says:

    klassisk ”tvätta länk” taktik? Hon trodde säkert att ditt seriösa innehåll skulle stå som sköld och ge henne en skjuts, och för att trigga detta, då spammades den med onaturligt tillväxt utan variationer…Old School Fuck Up ;-)

    Quick fix att ta bort all typ av länkning till henne?

    [Svara]

  11. Håkan P says:

    Nu tycker jag nästan att det spårat ur. Ovanstående resonemang hade kanske till viss del kunnat användas om det gällt samma sida på webbplatsen, men i detta faller rör ju frågan om länkarna till en sida om Smotop påverka startsidans position för ordet sökmotoroptimering negativt. Sedan är ju nästa fråga om det är lämpligt att optimera en sida för ett registrerat varumärke/företagsnamn för att på så sätt vinna egna fördelar, samtidigt som man diskuterar om huruvida det är lämpligt att ägaren till varumärket/företagsnamnet länkar till den sidan.

    [Svara]

  12. Håkan P says:

    Kan inte annat än att hålla med Herr Bert, men nu gällde frågan om detta sänker annan sida på webbplatsen för ett helt annat sökord samtidigt som webbplatsen blivit stärkt på flera andra ord:)

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    @Håkan P,

    Den här filmen breddar perspektiv. Lyssna noga.

    Wistia

    [Svara]

  13. Jo jag har både sett filmen och läst texten tidigare, men jag anser inte att den styrker din tes utan snarare tvärtom. Jag hittar mängder av andra skäl som kan vara orsaken till att sidan ramlat ner på sökmotoroptimering och det finns inget som styrker att det skulle bero på länkarna från Smotop.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Precis, den stärker inte min tes. Den breddar perspektiv i den här diskussionen, mitt och förhoppningsvis fler.

    [Svara]

  14. Daniel Norin says:

    Oj vad jag älskar SEO som den perfekta vetenskapen :)

    [Svara]

Trackbacks

  1. [...] verkligen kan bevisas att en hel webbplats kan ta stryk av en så massiv inlänkning som skett mot seobranschen.se. Jag kan bara konstatera att inget går att bevisa, bara göra [...]

Speak Your Mind

*