Searchminds sökmotoroptimering, professionell eller?

Searchminds

Searchminds, ett relativt nytt företag i SEO-branschen som har dykt upp till ytan som jag har haft ett öga på under en tid. Till en början så är företaget grundat av Marcus Everflod som tidigare har gjort karriär på MediaAnalys som för ett par år sedan blev uppköpt av Getupdated, som efter en tid köptes tillbaka. Marcus köptes ut, och är numer VD i Searchminds som bland annat levererar sökmotoroptimering.

Deras annons på Google väcker naturligtvis intresse som Ni kan se i bilden nedan. ”Professionell sökmotoroptimering” vilket man kan undra vad det är. Följande granskning tar upp ett par punkter som moral, seriös och leverans.

Searchminds

 

Till att börja med

Fick jag mina ögon på Searchminds i samband med att det dök upp länkar till den här ”bloggen”. I förstas ögonblicket var det inget konstigt med det, men när jag tittade lite djupare på miljön som länken kom ifrån och vem som troligast låg bakom bloggen som länkade. Blev jag allt mer nyfiken på hur de arbetar.

 

Blandat Bloggen är en ”blogg” som skriver en artikel om MediaAnalys. Det får naturligtvis vem som helst göra men det som var så sammanträffande är vilka artiklar den länkade till. I slutet av bloggartikeln så länkade den upp alla negativa artiklar som handlade om MediaAnalys för att ge sin konkurrent en så negativ bild som möjligt på sitt varumärke. Häri kan man dra slutsatsen att ”man” hade för avsikt att länka upp negativa artiklar om MediaAnalys. (Observera att man har sopat igen alla spår då bloggen är raderad).

Blandatbloggen

 

I bilden nedan ser man vem som är registrerad på domänen där vi ser klart och tydligt att det är en med namnet Rickard Johnsson. Om det är en slump att en Rickard Johnsson arbetar på Searchminds där en Rickard Johnsson samtidigt är delägare. Må så vara, men jag tycker mig se ett tydligt sammanhang.

 

Registrerad blandatbloggen

 

Utöver det kan man se hur flera  så kallade sociala medier plattformar nyttjas för att bygga länkar. För den som inte är hemma på vad det innebär så är det kort och gott ett nätverk av länkar. Häri nyttjas just sociala plattformar för att förse vissa sajter med länkar som exempelvis Google använder för att mäta konkurrens. I bilden nedan ser man hur flera andra sajter hänger samman.

Länkstrategier Searchminds

 

En förtydligande bild ser du nedan hur en blogg länkar till Blandat Bloggen för att lyfta upp artikeln om MediaAnalys och hur en annan annan bloggartikeln i samma blogg länkar till Searchminds på ett av deras nyckelord. Det är således en koppling till sammanhanget med länkning till blandat bloggen och ”coachforum-24.blogspot.com”

 

Searchminds Social online marketing

 

Searchminds social online marketing

 

Man kan häri dra slutsatsen att Searchminds finner det lämpligt att sökmotoroptimera MediaAnalys, häri länka upp allt som ger negativ publicering av MediaAnalys. Varför Searchminds lägger ner tid och engagemang på det kan man undra, men moral och seriositet ifrågasätts. Beter man sig så här mot konkurrenter, gör man samma sak mot sina kunders konkurrenter?

En titt på Sökmotoroptimeringen

Med hjälp av analysverktyg som visar vilka sajter som länkar till en specifik sida, har jag bland annat hittat följande sida (LÄNK). Som påvisar att varumärken och sökord som man har önskemål om att synas på blandas lite hur som helst. Bilden nedan visar exempelvis hur borrmaskin blandas med massagestavar. Huruvida det är rätt eller fel får Toolab.se avgöra, jag skulle dock inte uppskatta om jag fick en länk som jag har betalat för ligger i en sådan typ av miljö. Märk väl att de använder Google:s bloggplattform i kommersiellt syfte för att kunna sälja länkar. (Det gör även fler).

Searchminds länkstrategier

Den som anges som ägare av ”sajten” är Leifiuz dyker upp här och var som i sin tur har en profil på seo-forum som i sin tur är Rickard Johnsson på Searchminds.

Spambloggar till sin yttersta spets

Har Searchmind verkligen fått till det när jag bland annat hittar bloggen http://strumpett.blogspot.com/. Vanligtvis brukar spambloggar ha så kallade inlägg som handlar om allt möjligt. Men här har man mer eller mindre lyckats repetera sig varje inlägg. Nedan har jag tagit fram en handfull rubriker i kronoligisk ordning. Bloggen länkar som aldrig förr till en av Serarchminds kunder, i det här fallet Strumpettan.se.

Spamblogg Searchminds

Spamblogg Searchminds

Det som förvånar mig när jag har visat bloggen till Marcus Everflod, VD på Searchminds som svarar i ett mail att den här bloggen eller vad man nu ska kalla det, inte ger den effekt som är tilltänkt. Men varför ger man då sina kunder den här typen av länkar? Kan det vara av den anledning att det är billigt, och för att man ska kunna visa kunden att man gör något.

Observera att Searchminds har varit mycket duktiga på att inte ge bloggarna någon koppling i form av länkar till Searchminds. Det finns då en chans att någon annan finner det lämpligt att förse webbplatsen med dessa länkar. Jag har dock svårt att tro det, och ser därmed en koppling till Searchminds.

 

Handplockar sajter med ej sökmotorvänliga plattformar

Jag har inte gjort någon större analys av det totala antalet kunder, men strumpettan.se ligger i en plattform där det är svårt att ändra på viktiga parametrar så att hemsidan är så enkel för Google att läsa och förstå innehållet i. Kan det vara ett strategiskt beslut av Seachminds att handplocka sajter som har en struktur som inte är helt rätt. Så att man sedan kan skylla på plattformen som ett skäl till varför man inte har nått en seriös placering i sökmotorn Google?

Min första tanke är att Searchminds kan vara så pass sluga, att den metoden strategin faktiskt används. Tyvärr!

 

Det finns fler exempel på den här typen av bloggar som används exempelvis http://fritidsklader.typepad.com/ som på ett ännu värre sätt repeterar mer eller mindre samma bloggpost. Dessa metoder är dock inte unikt på något sätt, det är flera som använder sig utav bloggar på det här sättet. Men jag är förundrad över metoden, och varför man inte gör något mer värdefullt för sina kunder.

 

Säljsnacket

Är oroväckande, det sägs till kunder (enligt kund) att länkar från sociala medier ger mer än dubbelt så mycket mer effekt. Hur man kom fram till den slutsatsen undrar jag, och Searchminds definition på ”sociala medier” vill jag också veta. Automatiserade bloggar och dylika konton där man spottar ur sig lite vad som helst, samt repeterar det flertalet gånger om för att ge en länk till sin kund. Ser inte jag som länkar från ”Sociala medier”.

 

Slutsats

Det är upp till var och en vad man köper, och köper man med argumentet ”De var bäst i pris”. Ja, man får oftast det man betalar för. Det jag ställer mig kritisk till är när man utger sig för att arbeta på ett seriöst sätt, men när det kommer till kritan så visar det sig vara raka motsatsen. Kunder till Searchminds blir förda bakom ljuset helt enkelt.


Comments

  1. says

    Tack för ett intressant inlägg. Jag skulle tippa på att den största anledningen är som du säger att de tänker lösa problemet med ”dåliga” plattformar och kränger in på kunden att det ”löser” vi med vårt makalösa länkpaket!

    Jag är förvånad att folk fortfarande tycker att detta är en hållbar affärsidé.

    /Robert

    [Svara]

  2. says

    Gott så Nicklas, jag har en hel del på samma bestånd av SEO-kunder. Utöver dina helt korrekta iakttagelser kan jag inte avstå från att kommentera på en gammal cynisk mans vis.

    Med offsite-SEO utförd på detta vis blir det en hel del jobb för den som också sysslar med rykteshantering. Verksamheten blir självgenererande på jobb, genialt. Alltså, du bildar två bolag, det ena för SEO av det här slaget, och det andra för rykteshanteringen.

    [Svara]

  3. Fredrik says

    Sitter på iphone och har endast skummat igenom. Men är inte searchminds endast ett säljbolag? Mao de har inga egna tekniker utan köper in tjänsterna från annat seo-bolag?

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Sorry för att det tog lång tid för svar.

    Jag är inte säker på om de endast arbetar med en så kallad ”egen teknik” som det enda alternativet för att förse sina kunder med ”länkar”. Kan hända att de ingår i andra nätverk. Jag har dock svårt att se det så.

    Det är i huvudsak små företag som inte kan något alls om sökmarknadsföring, men som har förstått vikten om att synas i sökmotorer. Det är med all säkerhet hårt säljtryck per telefon, där en nasare inte ger sig förrän du har sagt ja till deras produkt.

    [Svara]

  4. Jocke says

    Everflods historia känns lite som när man gick i 3:an och sålde hockeykort som var tillverkade i kopieringsmaskinen, han har erfarenhet kring denna branschen och suger verkligen ut det sista han kan ur marknaden med hjälp utav fult säljsnack och oseriösa metoder. Att han också är kompis med Dano Acar (Ledare för Original Gangsters) på facebook säger ju en hel del om honom som person.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Det behöver nödvändigtvis inte vara en seriös och nära kontakt i och med kontakt via facebook. Om så är fallet, återstår det att se om Marcus tänker använda sig utav OG för att få mig att tycka annorlunda eller ta bort min artikel om Searchminds.

    [Svara]

Trackbacks

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *