september 21, 2014

Searchminds arbetsmetoder oetiska

Searchminds

Jag har tidigare granskat Searchminds om hur de arbetar med sökmarknadsföring. Följande granskning syftar till hur de använder sociala medier och på vilket sätt, med andra ord en djupare dykning i ämnet.

Följande artikel går in på djupet i dels vad det är för typer av länkar som man tillför sina kunder, samt hur är den redaktionella miljön. Utöver det hur alla dessa så kallade sociala sajter är kopplade till varandra. Dessutom tar vi upp vad säljare på Searchminds säger om den typen av länkar som de levererar.

 

Spammetoderna som används

Är svåra att identifiera eftersom det är många delade meningar om vad spam egentligen är. Google har inte heller någon tydlig riktlinje om vad spam är vare sig det gäller länkens härkomst eller till vilket antal länkar som gör det till spam. Däremot är en handfull konsulter i SEO-branschen mer eller mindre överens om vad som är spam och inte. Och om inte annat bör man som ägare av ett varumärke ha en tanke om miljön man vill befinna sig i.

Det som jag presenterar nedan är i mitt tycke spam, och för att förtydliga så är det länkens ursprung som jag är kritisk mot. Det här är helt enkelt oetiska metoder från Searchminds.

 

Spammetoden från Searchminds sida i följande granskning syftar till hur samma innehåll används på flertalet sajter för olika kunder. Metoden är ur ett etiskt och moraliskt perspektiv förkastligt och det är inget annat än mycket låg kvalité av så kallad sökmotoroptimering. Det är snarare billigare för Searchminds att använda samma material flera gånger. Istället för att bistå med unika artiklar och texter som är av den art man exempelvis använder sig utav i hemsidor, pressmeddelanden idyl.

Ett exempel

Bilden nedan visar ett exempel, för sökfrasen ”uppdaterar sin personal med utbildning”. Av någon outgrundlig anledning finns den meningen med i flertalet av sajter vars syfte är att ”sökmotorstäda” kunders sökresultat på deras varumärke. Dessutom så finns samma text med i Searchminds satelitsajter.

Sammanfattningsvis finns samma typer av texter dels i kunders ”sociala medier” tillika Searchminds satelitsajter och i företaget Searchminds hemsida. Varför?

 

Vid en annan sökning kan man även få fram fler typer av kunder som har samma typer av texter. Bilden nedan ger en sammanfattning om vad man får länkar ifrån. Och för den delen vilka företag som använder ”Sociala medier” på det mest märkliga sättet.

 

Älvsbyhus intresserar mig

I den bemärkelsen att det är ett stort varumärke, för att gå in på djupet kan vi via Searchminds community ”vin-provning.se” (sammanträffande ägd av en Rickard Johnsson – styrelseledamot i Searchminds) se flertalet av kunderna till Searchminds som samlas på ett och samma ställe. Via sajten vin-provning.se  kan vi söka upp Älvsbyhus:s profil.

 

 

När man är inne i varje specifik ”tråd” i communityn får man fram textuellt innehåll som är viktig i sakfrågan ”spammetoder”.

 

I Google ser resultatet ut såhär (LÄNK)

Vanvård av varumärke och tillåta andra publicera vad som helst

Det är helt upp till upphandlare att bestämma vad man köper för typ av tjänster och produkter. Men det som jag är kritisk till är hur man kan underlåta sig att en leverantör har rätten att publicera vad som helst på Internet där ens varumärke ingår i rubriker och i dylika brödtexter som tillsynes inte ger ett mervärde för de som söker på Internet. Den här sortens förehavanden smutsar däremot ned ditt varumärke där man kan ifrågasätta företagets tanke bakom marknadsföring via sociala medier.

I det enskilda fallet kan man se tydligt att Älvsbyhus bryter mot ”användarvillkoren” som gäller för plattformen Blogg.se i och med den här bloggen ”http://alvsbyhusalvsbyhus.blogg.se/”. Någon kommentar från Älvsbyhus? Läs mer om hur Blogg.se plattformen ägd av Aller Media AB utnyttjas för bildstölder som är ett annat sidospår.

Vad är Sociala medier enligt Searchminds?

Kan man undra när man läser ett säljbrev som finns längre ned i artikeln. Men som jag har förstått det hela i och med granskning av utfört arbete från Searchminds, så får man en klar bild av vad sociala medier är.

Det mest anmärkningsvärda är det som kommuniceras från företaget mot kunder. På twitter nämnde jag i dagarna att jag får höra en hel del från kunder vars information når mig på ett eller annat sätt. I ett mail från en säljare får man en tydlig bild hur Searchminds proaktivt säljer in sin tjänst. Från mitt perspektiv är följande punkter helt uppåt väggarna.

  • Att länkar från ”sociala medier” är i genomsnitt 30 ggr starkare än blogglänkar
  • Att såsom Searchminds portionerar ut länkar i deras tycke ”sociala medier” är starkare än länkar från bloggar.
  • Att länkarna har större ”thrust” i Googles ögon och därmed kommer indexera sajten oftare som sedan ger bättre resultat i organiska listan.
  • Benämningen ”Sociala medier” som syftar till comunitys och microbloggar är ”sociala medier” till skillnad från bloggar.

 

Citat:

 

Från: XXXXXXXXX [mailto:XXXXX]

Hej,

Tack för ett trevligt samtal igår!

För er skull så handlar det om att välja den samarbetspartner som verkligen kan få upp er på viktiga sökord.

Vi har sååå mycket mer kraft i våra länkar och eftersom vi tar kraften från Sociala Medier så blir resultatet både snabbare och bättre. Och det är anledningen till att vi har så mycket nöjda kunder.

Nedan kommer du få lite kort info om företaget Searchminds men den stora skillnaden är att vi jobbar på ett helt nytt sätt för att ge våra kunder ett bra resultat, och vi jobbar enbart med sociala medier – inga blogglänkar ( det är ett förlegat system som var väldigt populärt för ett antal år sedan).
När man jobbar med sociala medier så har dessa väldigt hög relevans och är naturliga länkar ( i genomsnitt är dessa länkar 30 gånger starkare än blogglänkar ). Eftersom dessa har väldigt hög ”thrust” i Googles ögon så kommer sidan att indexeras oftare och man ser ett resultat oftast inom ett par dagar. Ni kommer få resultat som tidigare inte varit möjliga.

Kort om Searchminds AB.

Searchminds AB är ett företag som levererar helhetslösningar inom Internetmarknadsföring. Vi strävar efter långsiktiga och fleråriga samarbeten med våra kunder vilket stället höga krav på vår leveransförmåga. Våra medarbetare har mycket gedigen kunskap inom området och har i många år utvecklat våra kunders marknadsföring på Internet vilket ger kunden riktigt bra avkastning och betydligt ökade intäkter. Vårt tekniska expertis ligger i den absoluta framkanten. Vi är unika och ensamma med att kombinera Sökmotoroptimering med särskild marknadsföring i Sociala medier. Genom vårt tillvägagångssätt skapar vi resultat till våra kunder som tidigare inte var möjliga.


Tekniskt genomförande (kortfattat)

- Vårt tekniska arbete innefattar många delar. Allt från arbetet på er sida (On-site-optimering) till det externa arbetet och länkstrategier (Off-page-optimering). Vi är helt unika vad gäller att skapa länkar från sociala medier, vilket ger resultat som tidigare inte varit möjligt.
Google Analytics är ett fantastiskt statistikverktyg som vi installerar till våra kunder utan kostnad. Våra kunder får fullständig hjälp och support från oss. Vi gör allt från att ta fram de bästa sökorden för våra kunder att synas på, samtidigt som vi sköter all den tekniska implementationen

Searchminds arbete görs helt i enlighet med sökmotorernas riktlinjer.

Nedan finner ni en generell översikt över våra kompletta SEO tjänster:

Produktnamn Max antal sökord
Länk-medier
Google Analytics Unika Produktguider Support Pris / år
SEO Intro 5 st 10 Grund - Begränsad 5900:-
SEO Basic 10 st. 25 Grund - Månadsvis 9.900:-
SEO Pro 25 st. 75 Grund Ja Obegränsad 14.900:-
SEO Premium 75 st. 150
5 microweb
Målomvandling Ja Obegränsad 25.000:-
SEO Enterprise 125 st 300
15 microweb
Målomvandling Ja Obegränsad 44.900:-
Flash 10 50 Grund - Månadsvis 12 900:-
Länkpaket Ca 5 40 - - Månadsvis 9.900:-
Online Reputation Management Kontakta
oss!
  • I samtliga tjänster ingår Nulägesanalys, Sökordsanalys, Initialrapporter, Google Webmaster Tools, Google Sitemap samt W3C-validering.
  • Priset är fast, inga kostnader tillkommer under avtalstiden om kund inte beställer tilläggstjänster eller uppgraderar vald lösning.

Mvh / Ann Andersson

Ann Andersson
Säljare 

T +46 480 36 40 35
F +46 480 225 26
ann.andersson@searchminds.se
www.searchminds.se

Searchminds on Facebook

Searchminds AB • Stortorget 34 • 392 31 Kalmar
Sweden • Org.nr: 556751-9219
This email may contain confidential and/or privileged information for the sole use of the intended recipient. Any review or distribution by others is strictly prohibited. If you have received this email in error, please contact the sender and delete all copies. Opinions, conclusions or other information expressed or contained in this email are not given or endorsed by the sender unless otherwise affirmed independently by the sender. 

 

Slut Citat:

 

Varningens ord för Searchminds

Må hända att det finns kunder som ser sig kunna utröna några resultat i och med investering hos Searchminds. Frågan är dock till vilket pris vill man nå resultat och vilka medel tillåter man leverantören att använda sig utav.

Slutligen är min rekommendation att man ser över vad man egentligen får från Searchminds om man har anlitat dem. Därutöver tycker jag att varje organisation verkligen tar sociala medier på allvar och inte tillåter att vad som helst publiceras i sociala medier. Man måste värdera sitt varumärke så till den grad att man värnar om sitt varumärke. Som Searchminds hanterar varumärken är det vanvård och inget annat.

Liknande artiklar i kronologisk ordning:

  1. Searchminds AB
  2. Searchminds AB
  3. Searchminds sökmotoroptimering, professionell eller?
  4. Searchminds – Företagsrekonstruktion inledd
  5. Searchminds drog tillbaka stämningen
  6. Två kreditupplysningar från Searchminds AB
  7. Inväntar process med jurister från Searchminds AB

Comments

  1. Det som ändå är mest fascinerande med detta är att sajten vin-provning.se ju inte verkar länka till kundernas huvudsajter över huvud taget. Eller gör de det? Jag gjorde i våras en genomgång av vad som sades vara 80 sociala medier som Searchminds hade optimerat för en kund. De allra flesta användes inte över huvud taget för att bygga länkar, utan verkade bara vara någon sorts sluten verkstad som visserligen skulle kunna ha används för RM, men som inte ens gjorde det. Allt de gjorde var att spä ut sökresultaten.

    En av de senaste ”medlemmarna” på Vin-provning.se är Competensu. Deras huvudord verkar vara Svenska för invandrare. Funkar inget vidare va? http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=svenska+f%C3%B6r+invandrare

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Framförallt så används sajten för att länka upp andra sajter som ska ersätta negativa bloggposter, trådar i communitys osv. Överlag har du helt rätt i att det är en stökig sajt med irrelevant innehåll.

    [Svara]

  2. Jag anlitade efter en del om och med Searchminds vid årsskiftet och signade på med ett paket som dom kallade ”50 sociala media” och dom körde igång med detta i januari. I början på Mars så undrade jag lite försynt om dom kunder visa vad dom hade gjort eftersom det inte gett den effekt jag önskat. När jag inte fått något vettigt svar och såg inlägget här (http://www.seobranschen.se/searchminds-sokmotoroptimering/) så började det ringa en varningsklocka och jag började ligga på dom rätt hårt för att få se vad dom gjort. På fyra dagar erhöll jag tre olika listor med profiler på olika sociala medier som skulle hjälpa med länkjuice till mig. Efter att ha ifrågasatt alla listorna med att t.ex. inte profilerna fanns överhuvudtaget eller att dom inte innehöll någon länk till mig så fick jag till sist den tredje och sista listan. Där konstaterade jag att en tredjedel av profilerna var gjorda dagen innan jag fick listan, med andra ord gjordes detta arbete bara för att jag var ”en jobbig jävel” och dom trodde jag skulle nöja mig. Efter detta meddelade jag att jag ville avbryta arbetet och blev bemött med dryga svar från Markus Everflod om att jag skulle vara tyst om avtalet skulle brytas, annars gick det inte. Ett par dagar efter att jag skrivit mitt inlägg på Reco (http://www.reco.se/searchminds-kalmar) ringde Markus igen och medgav att ärendet inte var hanterat på ett särskilt bra sätt och att dom kunde tänka sig att avbryta avtalet. Det gjorde dom och krediterade även det tidigare betalade arvodet som jag betalat och det var väl en bra gest. För min del, och troligtvis deras med, hade det dock vart bättre om jag fick ett välgjort arbete.

    [Svara]

  3. lassegw says:

    Bra!
    Det är utomordentligt välgörande att se exempel på dokumentation som ger mer klarhet i vad som faktiskt marknadsförs till kund. För oss konsumenter är detta en absolut nödvändighet för att vi någon gång ska få substans i alla de idylliska presentationer som vi blir förelagda. För att inte tala om den verkliga innebörden av begreppet transparens. Till den saken återkommer jag på hemmaplan.

    Tack Nicklas!
    PS. Jag noterar att Nikke L är den förste som hjälper till med att hålla grytan kokande. DS.

    [Svara]

  4. Pekka says:

    Bra granskning. Vet ej om jag ska skratta eller gråta. En i sammanhanget obetydlig detalj, men som fick mig att skratta högt, är att de just kallar det ”thrust” och inte ”trust”.

    [Svara]

  5. Alexander says:

    Detta är troligtvis en av de bästa artiklarna jag har läst under 2011, mycket bra granskat & sammanfattat Nicke. Alltid när jag börjar läsa en vettig text så laddar jag upp med en kopp kaffe, och det gjorde jag precis efter första stycket i denna artikel.

    Skamligt att ”Searchminds” ens får utnämna sig som ett företag som sysslar med sökmotoroptimering. Blir ju nästan gråtfärdig…

    Hur som helst så måste jag tillägga att jag ibland kan ta till med oetiska metoder på mina privata hemsidor, och det är ju självklart min huvudvärk i slutändan om detta påverkar mina webbsidor negativt.

    Men att göra detta mot klienter? Det är helt enkelt affärer på dagisnivå. Får man ett annat företags förtroende i sina händer så ska man bevara det väl där igenom att sköta saker snyggt.

    Sedan, att använda sig av samma texter konstant? Jag börjar mer och mer misstänka att Searchminds har fått sina kunskaper inom SEO direkt ur flingpaketet.

    [Svara]

Speak Your Mind

*