MediaAnalys, spammetoder eller inte

Följande artikel är en uppföljning på min artikel om MediaAnalys och filtrering från Google som skedde för ca tre dagar sedan. Nu kan vi se att det inte alls var som jag förmodade (blockerad från Google), utan snarare så hade MediaAnalys missat att förnya sin domän som ledde till att startsidan försvann som VD Henrik Zobal berättar mer om här.

Varför skulle Google filtrera MediaAnalys

För att reda ut det så måste vi se över vad det är för typer av länkar som gör att (jag) ser det som ett alternativ att Google lägger MediaAnalys i ett filter som innebär att placeringen på ordet”Sökmotoroptimering” ändras något.

Vi börjar med att se hur MediaAnalys optimerar sin egen sajt inom den externa biten. Dvs externa länkstrategier som är en viktig parameter för hur du syns i sökmotorn. Kort och gott innebär det att andra sajter behöver länka till din hemsida på olika sätt.

Ankarlänkar

Jag gör en sökning på Backlinkwatch för att få en uppfattning om hur de jobbar med ”ankarlänkar”. Här ser jag att de jobbar groteskt mycket med en och samma typ av länk. Det är mer eller mindre endast ordet ”Sökmotoroptimering” i ankarlänkarna. Dvs alla ”sajter” som länkar till dem innehåller ordet ”Sökmotoroptimering”. Det är viktigt att du får med ordet i länkar som hänvisar till din sajt, men det ska helst inte bara vara samma typer av länkar. Allra helst ska du få alla typer av länkar till din sajt.

Länken i blått är url:adressen som länkar till MediaAnalys, till höger ser du ordet som länken innehåller.

Gör en sökning på Backlinkwatch (länk ovan) så ser Ni vad jag menar, Ni kommer dessutom se vad det är för sajter som länkar till sajten Ni vill undersöka. Pröva göra sökning på Ert eget företag också så får Ni en uppfattning om hur verktyget fungerar. Observera att man får en allt för mycket statisk bild av läget. Den visar upp till tusen länkar och endast ett visst antal av sajterna som länkar till den sajt du undersöker.

Utvecklad undersökning om sajter som länkar till MediaAnalys

Jag går vidare och gör en sökning på Yahoo för att se vilka sajter som länkar till MediaAnalys hemsida.

Som Ni ser så skriver jag ”link:www.foretaget.se”

När du har klickat på sök så får du flera olika valmöjligheter då du kan se hur många länkar som kommer till hela sajten och eller se hur många länkar som kommer endast till startsidan.

Jag väljer From All Pages och i nästa kolumn Only This URL. Då kan jag se om de jobbar med interna länkar utöver externa länkar. En detalj för de som är mer initierade,

Här nedan är ett axplock av sajter som länkar till MediaAnalys som Yahoo visar i ”Linksearch”. Enligt Yahoo är det 151 indexerade sajter och MediaAnalys får 8 034 länkar enligt Yahoo. Nedan ser Ni 5 länkar av dryga 8 000.

Länk till sökning för MediaAnalys kan du se här

Sajter som länkar till MediaAnalys

I det här enskilda fallet så tittar jag framför allt på de länkar som pekar till startsidan. Det är nämligen som så att det som gör att du syns i sökmotorer är hur din hemsida är byggd, och därefter hur du har placerat all text, nyckelord och hemsidans storlek, ålder och mycket mer. Därefter handlar det om att du behöver länkar till din sajt från andra sajter, ju bättre och populära sajter det är desto mer värde ger länken. Läs mer om PageRank här.

Vad jag kan se så är det emellertid enbart kataloger som inte är av någon större popularitet som ger länk till MeidaAnalys. Ett exempel är den här katalogen (http://www.seo-sm.se/). Där vi kan se att MediaAnalys ger sig själv en länk på ordet Sökmotoroptimering som leder dig till startsidan. Observera att det här är en av tusen tals sajter. Se resultat av sökning på Yahoo här.

Man får säga vad man vill om kataloger. Jag har som ett exempel registrerat mig i ett 30-tal för min blogg och för SEO-Branschen.se har jag lagt till mig i 5 st. Och det kommer stanna där då jag lägger ner mer energi på att skapa innehåll istället som attraherar länkar från andra sajter. SEO-profilen Simon Sunden förklarar mer om kataloger här.

Det som jag finner så märkligt under flera år är att MediaAnalys inte har lyckats få ”länkar” utav större kvalité/värde. Det tycks se ut som att de är deras egna kataloger som länkar till dem och Ingen annan, och sen så har vi takten på flödet av inkommande länkar som är en annan parameter som skapar misstankar för filtrering.

Del.3

SPAM?

Länkar är en sak, dålig länk behöver inte vara katastrof som sagt. Men det blir en katastrof när man får för många utav dem, dvs du blir spammad. Så här fortsätter vi analysen och går till verktyget Majestic SEO.

Jag jämför den som ligger etta på prestigefyllda ordet i branschen. www.sokmotorkonsult.se ligger etta när jag Googlar Sökmotoroptimering, så vi tittar på hur många länkar de får och hur många olika sajter som länkar till dem i jämförelse med MediaAnalys. Och det behövs ingen kärnfysiker för att se skillnaden mellan sajterna.

I den övre tabellen ser vi antalet länkar som pekar till sajten och i den nedre kan vi se antalet sajter. Observera då att sajten *sokmotorkonsult.se får länkar från ca 500 sajter och MediaAnalys får länkar från ca 2 750 sajter. Tillväxten har dessutom varit mycket snabb för MediaAnalys i jämförelse med Sökmotorkonsult.se. Utvecklingen ses i mina ögon som spam helt enkelt och tordes behandlas på det sättet av Google.

*Sokmotorkonsult.se är en del av Pineberry.

Klicka för större

Portionering av länkar

En annan viktig detalj är hur portionering av länkar, bara det här är en vetskap då man kan göra många olika typer av automatiserade system som ger dig länkar på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Det är billigare att bygga automatiserade system än att skapa innehåll som andra vill länka till, men skillnaden kan vara enorm när det gäller att hålla kvar placering eller ens nå trafikdrivande placering.

MediaAnalys har fått stor tillväxt av länkar stötvis vilket inte ser så naturligt ut.  Länkar ska helst komma i en kontinuerlig takt istället för att få 35 000 länkar under loppet av några dagar/veckor. Det här känns som ”spam” och ser ut som spam helt enkelt i mina ögon. Sökmotorkonsult som ett exempel får länkar på ett helt annat sätt och i betydligt mindre antal.

Det bevisar att färre länkar från bättre sajter ger bättre resultat än att få tio tusentals länkar från ”katalogsajter” Dessutom så bibehåller man sin placering i högre grad än att man pendlar upp och ner ideligen.

Klicka för större

Min kommentar.

Just nu är jag förbryllad, speciellt när MediaAnalys har återfått sin placering när jag söker på ”Sökmotoroptimering”. De har en tredje placering varvid de har pendlat mellan 4-5 i resultatet under en tid. Och jag måste säga att de lyckas mycket väl med tanke på vilken typ av sajter som länkar till dem och dessutom i den takt de får länkar som ordagrant antyder till spammetod.

Det ser ut just nu som att det är spam som fungerar och att det är länkar från katalogsajter man ska få så mycket av som möjligt. Det här med länkar från sajter i samma teman och organiska länkar verkar förbi. Eller? Varför ska man anlita proffsen som har dyrare paket än MediaAnalys?

Jag har blivit kallad ”Nybörjare” i en kommentar av någon som inte vågar visa sitt riktiga namn. Och jag vågar åtminstone erkänna att jag känner mig som nybörjare just nu. Jag vet inte vad SEO-proffsen säger om saken som säljer dyra lösningar. De kanske är nybörjare de med?

För mina egna sajter prioriterar jag den typ av sökmotoroptimering som tar längre tid, kostar mer och är långsiktig. Dessutom så pendlar man inte upp och ner så mycket när man jobbar med den typ av teknik som bär sig av riktiga organiska länkar. Om det tar 3 år och synas på något viktig ord, då får det för min del ta 3 år.

Comments

  1. Martin says

    Spam fungerar, tyvärr är det så enkelt. Jag har en konkurrent där Jajja driver hundratals, om inte tusentals, rena automatiserade spambloggar där det publiceras nya varje dag vilket har gett en förstaplats för mitt sökord. Jag har allt mer börjat fundera på att använda mig av SMOtop som jag vet använder sig av liknande metoder, vilket jag avskyr – men hur konkurrerar man mot automatiserat spam? Att anmäla varenda blogg till Google ger ingen verkan utan är enbart slöseri med tid. Förslag?

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Ja, det har visat sig att spam fungerar, men den som ligger med första placering på ordet ”Sökmotoroptimering” som jag har med i ovan analys får inte länkar på ett sätt som liknar spam. Deras framgång från mitt perspektiv är att de får ”bra” och värdefulla länkar från alla andra i branscher. Magnus Bråth är dessutom en grym bloggare som lyckas komma på idéer som lockar till sig organiska länkar.

    Vissa ord fungerar spam bättre än för andra då det i vissa fall måste vara helt uteslutet. Ta ordet Leksaker som ett exempel då Smotop har fått upp Smultronbyn till en femte placering under en kort period. Det är riktigt bra då det råder en konkurrens på ett så pass generellt ord. Men just det ordet förekommer det ganska mycket spam dessutom. Jag är klart övertygad att det råder större bevakning av spam från Google på andra typer av ord.

    Hur man konkurrerar med spam? Bra fråga, som bör besvaras av SEO-Bolag som brinner för just deras modell. Vad jag kan se så handlar det om att ge kvalité, jag skulle aldrig någonsin vilja få mitt varumärke synas på sajter som ”katterochbeagles.com”, eller som i det här exemplet (http://smultronbyn.wordpress.com/) där Smotop länkar till sig från kundens blogg till höger i Bloggrollen. Av samma anledning som att jag är noga med vilken tidning jag annonserar i och placering är det viktigt för mig att veta vart min länk syns och i vilket sammanhang.

    Jag vågar heller inte ta risken för någon av mina kunder eller mig själv att ”kanske” åka ut ur Googles resultatlista. Det skulle vara katastrofalt om det hände.

    Mitt förslag till dig.
    Varje enskild sajt och sökord är ett unikt projekt. Det går inte att gå in i ett paket, Small, Large eller vad leverantören nu har döpt dem till. Den som ska optimera dig behöver se hur konkurrensen är och hur din sajt står sig mot konkurrenter för att sedan göra en analys som berättar hur många länkar som behövs tillföra din sajt för att slå konkurrenten. Du ska häri se vad du kan förvänta dig för trafik och storlek på investering för att uppnå top tre eller top fem eller vad det nu önskas.

    Jag har praktiska exempel i bagaget där jag har sett att om man jobbar enligt riktlinjerna och får länkar från riktiga sajter så ger de bestående resultat.

    Vi kan diskutera saken vidare på mailen.

    [Svara]

  2. Jadu says

    Vilken tragisk människa du är, precis som Nikke Lindqvist så ägnar du flera timmar åt att hacka på MediaAnalys, sköt dig själv istället!

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    @Jadu,

    Jadu. Våra intressen går uppenbart isär. Jag älskar mitt jobb, och tycker det här är roligt. Jag respekterar din syn på saken, men ser gärna att du kommenterar med namn nästa gång. Pajkastningen börjar bli överflödig och saknar konstruktiv kritik. Om det är som så att du jobbar på MediaAnalys och känner dig påhoppad tycker jag att du framför det till din chef. Jag och MediaAnalys VD har redan en dialog. För din information så vill jag att du ska veta att vi två kan sära på sak och person då vi inte har något gentemot varandra som personer på något sätt. Vi har olika åsikter helt enkelt.

    Jag ser dessutom framemot att få ta den är debatten med dig på en annan nivå. Vad sägs om att göra en öppen debattpanel som vi filmar och lägger ut på dylika plattformar som YouTube m.m. Intresserad?

    [Svara]

  3. Jadu says

    Förresten, glömde nämna att det är så skrattretande att se att du först blev helt överkörd då du hade tok-fel i förra artikeln och nu försöker göra ditt bästa för att ändå trycka ner MediaAnalys, hahaha, dagens garv!
    Tönt.

    [Svara]

    Nikke Lindqvist Reply:

    @Jadu,

    Visst är Mediaanalys förkämpar mogna så det förslår?

    [Svara]

  4. says

    Jag gillar egentligen inte ordet spam alls, för mig finns bara resultat. Att vinna förstaplatser handlar om två saker som jag ser det
    1. Ekonomi(länkekonomi;-) )
    2. Risker

    Tar du tex sökord som ”antivirus” krävs det en helt annan strategi än ordet ” Taxi Örebro” i det sistnämda fallet skulle jag nog säga att Mediaanalys är överlägsna. Det kostar väldigt lite att komma dit och risken är noll. Google bryr sig inte alls om den sökningen

    Men ”antivirus” är något helt annat. Givet de metoder du beskriver ovan(de kan ha fler) så skulle de inte klara av jobbet. Då krävs det andra metoder.

    Personligen tycker jag White Hat grejor är roligare än spamma som dessa gör men jag tror man gör sig själv en otjänst om man på ngt sättt pekar dem som felaktiga. De är ett verktyg som så många andra i verktygslådan

    Jag undrar också varför du väljer att publicera idiotens kommentarer. Jag undrar för
    1. Idioter behöver man inte umgås med alls
    2. Anonyma människor tillför inget till diskusssion
    3. Dessa kommenterar är dessutom extra värdelösa

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Jag tror på yttrandefrihet även vid anonyma kommentarer. Om det är pajkastning mot mig så är det något jag kan ta, men om det är oresonlig kritik eller pajkastning mot någon annan person eller SEO-Bolag så överväger jag att radera kommentaren.

    Seobranschen.se är en sajt som är öppen även för anonyma kommentarer, men jag ser gärna att man skriver sitt namn när man väl vill göra sig hörd. Annars ser det ut som att man försöker dölja något, vilket jag inte vill göra genom att ta bort kommentarer som är kritiska mot mig.

    Blir man frustrerad på kommentarer som ”Jadu” så får man antingen kommentera den, eller se förbi den helt och läs det som har innehåll.

    [Svara]

  5. says

    Jag tror inte att du döms för att du inte publicerar anonyma kommentarern, speciellt inte sådana som är påhopp.

    Själv finner jag det helt meninslöst med anonyma kommentarer och bara i undantagsfall publiceras de på Disruptive. Folk får gärna dömma mig som partisk, nätet är trots allt stort och gillar de inte mig finns det många andra webplatser att besökare

    Mina 25 cent!

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Noterat.

    Dina 25 cent? Jag bjuder på en lunch istället.

    [Svara]

  6. says

    Intressant och bra genomgång tycker jag. Även om nu inte Mediaanalys blev filtrerade har artiklar som denna ett stort värde. Vad det handlar om tycker jag är ju att kunderna ska kunna göra en vettig riskbedömning.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Tack.

    Precis, och jag tycker att man ska vara mer öppen om vilken metod som används. De som köper SEO blir mer kunnig och kommer på sikt kräva större insyn i tekniken om länkstrategier. Magnus Bråth sammanfattar risken om att jobba med SEO eller låta bli på ett bra sätt.

    [Svara]

  7. Jadu says

    Om jag vill publicera mitt namn eller inte är väl upp till mig? Debatt med en sån som du??Det går självklart inte att tala för mediaanalys sak när du håller på med dina metoder och försöker förstöra? Det är ju inte bara oss som du skriver skit om, du är ju bara precis som de andra förlorarna och som älskar att skriva strunt om andra. Sköt dig själv för helvete istället!

    [Svara]

  8. Jadu says

    Nej, du är psykiskt sjuk men du saknar tyvärr sjukdomsinsikt. Ehh.. ”Jag pratar inte skit, jag upplyser om läget”

    Finns du verkligen på riktigt???

    Och du ska fan inte tro att man lyssnar på dig eller någon annan av dina bloggkompisar som försöker utge sig för att vara något. Fan va trött jag blir på dig

    [Svara]

  9. Leo "farsan" Larenholtz says

    Intressant !!

    1, självklart skall alla kunna granskas, i synnerhet SEO-bolag!
    2, allt som skrivs skall publiceras, det var väl meningen?
    3, i sin talan bör man vara saklig, om man ska tas på allvar.
    4, att vara inskränkt står i vägen för kunskap och lämnar en i okunnighet.
    5, att vara blind samt partisk hindrar sanningen.

    Det behövs nog en motvikt mot branschen som i stor utsträckning på grund av konsumentens okunskap har kunnat göra lite som dom vill. Oberoende granskning behövs, kolla bara hur det är inom ekonomi…..superkoll.
    Din antagoist behöver inte kommenteras- bara publiceras.

    [Svara]

  10. says

    Mediaanalys kör med samma gamla spammiga länktekniker som tidigare. Inget nytt under solen. Och det fungerar, det har vi ju även sett med SMOtop.

    Kommentarer från sådana som Jadu får man leva med om man börjar kritisera SEO-branschen, även tillmäten om att vara dum i huvudet och psykiskt störd… Jag har fått dem till leda. Det har alla som ifrågasätter Mediaanalys. Det finns en fin uppsättning på Gage303.net:
    http://www.google.com/search?hl=en&q=site:gate303.net+mediaanalys

    Nu ska vi komma ihåg att Mediaanalys befinner sig i ett känsligt läge som har med pengar att göra. Du kan alltså förvänta dig en eskalering av kommentarerna.

    [Svara]

  11. says

    Som SEO med flera kunder måste man helt enkelt bara vara transparent, se till att informera med risker, samt i riktigt konkurrentutsatta branscher överväga om det går att skapa ”mikrovarumärken” i form av satellitsiter där risken för att filtreras inte är lika katastrofal.

    Jag brinner i grunden för hur den sociala webben kan bidra till ökat antal inlänkar genom ett innehåll som besökaren älskar, men verkligheten är också den att om du som SEO vill göra ett bra jobb för samtliga av dina kunder så är det inte glasklart att organisk tillväxt är ett alternativ för samtliga.

    Jag jobbar personligen inte med något varumärke där vi använder renodlade black-hat tekniker, då jag gång på gång tackat nej till sådana uppdrag. Där är jag varken bäst, eller har störst intresse.

    Dock har jag heller inget intresse i att döma ut SEO-företag som jobbar med black-hat tekniker – Så länge deras kunder är fullt medvetna om detta.

    Allt gott!

    Magnus

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Min erfarenhet är att många SEO-företag inte alls är tydliga med att berätta om risker, eller sin teknik i form av sajtnätverk idyl. Det behövs en aktör som tar rollen ”oberoende” fullt ut, som vågar trampa på tår. 

    Det är inte fel att höra från någon annan om vad det är för typ av länkstrategier och sajtnätverk man arbetar med för att få sina kunder mer synlig i sökmotorer.

    Upphandlaren av SEO måste som sagt kunna göra en kvalificerad riskbedömning.

    [Svara]

  12. says

    Själv kan jag tycka att det blir väldigt fel när branschfolk, på sätt att dom erbjuder tjänster inom SEO även tar på sig rollen som någon aktör som skall säga till om hur andra SEO-företag sköter sin sökmotoroptimering.

    Om det är några som har rätt att gnälla över hur ett visst företag jobbar så är det ju köparen utav tjänsten. Sedan hur denne vill nå ut om det är via media eller bara få ett svar på vad som gick fel så behövs ju självklart expertisen från någon annan.

    Visst kan det vara bra att ”varna” eventuell köpare men för att det skall fungera så behövs verkligen någon som är oberoende och inte bara ”oberoende”. Något som jag tror skulle fungera skulle vara ett sorts certifikat liknande Trygg E-Handel. Det kräver så klart en transparens till dom som ger ut certifikatet så att man på så vis kan utföra stickprov och göra sina bedömningar.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Helt rätt.

    Jag vill dock poängtera att jag inte levererar någon som helst sökmotoroptimering i över huvud taget. Det enda jag levererar är varje timme jag jobbar som förmedlare och rådgivare vid upphandling av SEO. Det enda jag optimerar är mina egna sajter, sem-larenholtz.se, seobranschen.se, sokkonsulterna.se. Dessa sajter länkar inte till någon av mina kunder, förutom sokkonsulterna.se där jag har en länk till referenser som i sammanhanget är obetydlig. Jag håller med om att det är fel om jag är både agerar ”oberoende” rådgivare vid upphandling av SEO. Samtidigt som jag är en SEO-Leverantör.

    Jag vill även poängtera att jag inte tar en enda krona från leverantören vid varje affär jag förmedlar. Just för att hålla min roll som ”oberoende” fullt ut.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *