Media Analys borta ur Google

Det verkar som att Google har vidtagit åtgärder gällande spam för synlighet i sökmotorer. Ibland kan det ta lite tid och i vissa fall går det fortare, men för Media Analys ser det dystert ut i och med att deras sajt är filtrerad i sökresultatet.

Ja, så här går det. Och jag tycker att ingen på Media Analys ska vara förvånad heller. Man tar ett aktivt val när man jobbar med länkstrategier, häri väljer man vilket typ av teknik man vill jobba med. Likaså för de som upphandlar sökmotoroptimering, du väljer vilken typ av teknik du vill använda dig utav.

Visst kan det gå undan ibland, och du ser dig i sökresultatet. Men frågan är om det är en placering som består eller är tillfällig i något år eller två. Därefter sjunka ner som en bojsten i sökresultatet, eller till och med bli raderad (hamna i filter) helt och hållet.

När jag söker på Media Analys på Google så får jag faktiskt inte ens upp deras hemsida vilket är synnerligt hårt straff.

Comments

  1. says

    Media Analys utslängda av Googel. Så här går det med spam metoder. http://www.seobranschen.se/media-analys-

    [Svara]

    gamsun Reply:

    @larenholtz Bara någon dag efter att Getupdated gjorde sin exit! Snacka om timing.

    [Svara]

    gamsun Reply:

    @larenholtz För övrigt ligger siten kvar, men är rejält bestraffad.

    [Svara]

    larenholtz Reply:

    @gamsun Ja, det har du rätt i. Sajten syns inte om du googlar mediaanalys.se Det var så jag menade.

    [Svara]

    gamsun Reply:

    @larenholtz OK!

    [Svara]

  2. Jacob says

    Om det är länkar eller inte som ställt till det för Mediaanalys går att diskutera men i detta fall så är inte hela siten bestraffad utan enbart startsidan (vilket talar emot att det skulle vara länkarna i detta fall som Google bestraffar dom för).

    Kollar man på t.ex. http://www.google.se/search?hl=sv&q=site:www.mediaanalys.se&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
    Så ser vi att siten (förutom startsidan) fortfarande är indexerad.

    Kollar vi sedan på sökningen ”sponsrade länkar” så rankar dom fortfarande bra med en undersida. http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&q=Sponsrade+l%C3%A4nkar&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

    Jag själv tror inte att det är länkarna i detta fallet utan istället något som dom gjort eller som skett av olyckshändelese på siten snarare.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Teknik eller inte, Media Analys har under en längre period blivit ifrågasatt om otillåtna metoder. Återstår att se om startsidan kommer tillbaka.

    [Svara]

  3. Jadu says

    Jag som varit med i branschen några år skulle nog vilja sätta en slant på att siten bara legat nere under någon dag och därför detta fenomen. Den är tillbaka inom en mkt kort tid.

    [Svara]

  4. says

    Hej
    Så att ni slipper spekulera:

    Så här i semestertider hade ansvarig person missat att förnya domänen mediaanalys.se.
    Siten låg nere några timmar under onsdagen innan vi visste vad felet var. När detta upptäcktes och domänen förnyats, hade tyvärr Google redan hunnit indexera startsidan.

    Den kommer tillbaka inom kort.

    Nicklas – > Tråkigt att se din tydliga negativa uppfattning om MediaAnalys. Kom gärna på någon av de föreläsningar som vi anordnar inom området sökmarknadsföring, så kanske du kan få en annan bild av företaget. Vi kommet t.ex. att vara partner till webbdagarna i höst.

    http://www.webbdagarna.se

    / Henrik

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Där ser man.

    Tråkigt och höra att en sådan viktig detalj har drabbat Er så pass att startsidan har försvunnit ur sökresultatet. Då får vi se när den kommer tillbaka och om Ni har kvar prestigefyllda placering i sökresultatet på ordet ”Sökmotoroptimering”.

    Angående min uppfattning om MediaAnalys är inget jag sticker under stol med, jag träffar Er gärna för att diskutera saken vidare. Ett exempel är sajter av detta slag som har gjort mig uppmärksam, ( http://www.amator.se/story.php?title=mediaanalys-soekmotoroptimering-1 ).

    Jag kommer göra en uppföljning på den här artikeln och ge en slutsats i ämnet. Det finns en orsak till varför jag tror att Ni hade blivit ”filtrerade” som jag gärna delar med mig utav.

    I övrigt vill jag tillägga att jag inte har något emot er alls som personer. Man måste sära på person och sak, och i det här fallet är det den typ av teknik som MediaAnalys använder sig utav som gör att jag inte förmedlar några kunder i dagsläget till Er.

    [Svara]

  5. Jadu says

    Som ni nu ser, siten och dess placeringar är tillbaka.
    Nybörjare…

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Jadu, helt rätt. Inget annat än nybörjare. Du kan läsa min uppföljning http://www.seobranschen.se/mediaanalys-spammetoder-eller-int/

    Det verkar som att det är katalogsajter som är framgången. Eller så straffas man längre fram när Google har mer resurser. Jag tar inte den risken för mig själv eller för mina kunder.

    [Svara]

    Nikke Lindqvist Reply:

    @Nicklas Larenholtz,

    Nyfiken på IP-adressen på den kommentaren måste jag säga :-)

    [Svara]

  6. says

    är det inte Jajja så är det något annat företag, i detta fall MediaAnalys som anklagas.

    Det är sedan speciellt roligt att se vilka som listas som ”SEO-Proffs” här på ”SEO-Profiler”, och sedan kikar in en del SEO-jobb de själva har gjort. Då blir inte skillnaden så stor mot de arbetsmetoder som MediaAnalys eller Jajja använder sig av.

    Faktum är: Är du i SEO branschen är det din skyldighet att manipulera google (sökmotorerna) maximalt, hitta vad som fungerar och vad som inte fungerar. Är det länkar som fungerar, så smäller man på med länkar. Konstigare än så är det inte.

    Med tanke på din reflektion över ”spikar” i antal inkommande länkar så förmodar jag att du INTE är bekant med ”content launches”, eller vad jag brukar kalla ”link launches” …

    Kika in lite hur det ser ut när t ex iPhone har lanserats, hur trafiken spikat ORDENTLIGT, kika även in hur länkar har byggts upp under extremt kort tid. När du analyserat de lanseringarna så förstår du snabbt hur man kan skapa sina egna ”link launches”, utan att riskera ”spam-flaggor” 😉

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Helt rätt, jobbet för de som är i SEO-branschen innebär att manipulera resultatet. Det är en gråzon, inget oklart på den fronten.

    Ja, länkar fungerar. De som kallas för spam-länkar och de som kallas för organiska länkar av annan karaktär. Däremot så har jag praktiska skäl att jämföra mot då jag har sett att länkar av större dignitet ger ett bättre resultat långsiktigt. Det är viktigt att man kan göra en vettig riskbedömning om de olika alternativen. Jag skulle helt ärligt kunna tänka mig köpa sökmotoroptimering från Smotop, men jag vill inte ta risken med tanke på den typen länkar som man får av Smotop. För mina kunders del så är det en bedömning mina kunder får ta, jag berättar om läget och om de olika alternativen.

    Apropå länkar så tycker jag det är intressant att du har klistrat i bannern från sökmotorkonsult.se (http://patrikberggren.se/coaching-produkter)

    Apropå”snabb” tillväxt av länkar. Du har helt rätt i din sak. Vissa sajter har fått extremt snabb tillväxt av länkar. sverigedemokraterna.de är ett exempel som snodde partiets placering. Iphone är också ett bra exempel och det finns många fler. Och dessa har inte blivit filtrerade pga. av takten om tillflödet av länkar. Jag är klart övertygad över att de är skillnad på vilken fras det är och vilket sammanhang.

    Det finns många sätt att arbeta på för att få länkar till sin sajt. Jag jobbar på en artikel i ämnet som publiceras inom kort.

    [Svara]

    Patrik Berggren Reply:

    @Nicklas Larenholtz,

    Den bannern ligger ”site wide”, faktiskt … nu när jag kikar ordentligt … borde endast ligga med på de sidor som testats med det verktyget.

    Varför är det intressant att jag länkar till den? för att jag ofta inte är överens med Magnus i mångt och mycket vad gäller SEO?

    Det är som sagt inget hinder för att ge länkkärlek till bra verktyg/tjänster, oavsett relationen till personen bakom det hela.

    Det finns en annan aspekt med att länka ut, speciellt till siter med ”trust” …

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Det var just det som slog mig, du ger länkboost till Magnus utan i mångt och mycket hålla med honom. I övrigt är det ingen nyhet för mig om vikten att länka utåt.

    [Svara]

    Patrik Berggren Reply:

    @Patrik Berggren,

    Inget konstigt …

    Give credit where credit due

    Så enkelt är det och vem mår bra av att vara småsint?

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *