Bevaka din länkprofil?

De flesta vet vid det här laget att länkar är av yttersta vikt för att synas i sökresultatet. Detaljfaktorer kring länkar är bland annat länkprofilen och hur den ser ut. Vill man synas på skinnsoffa behövs det bland annat länkar på ordet skinnsoffa som pekar till sin hemsida. Antal länkar behöver vi inte gå in på nu, men om länkansamlingen som är av betydelse är försumbar, ja då kan du inte förvänta dig att synas heller.

 

Efter en apropå och lite dividerande med en kollega i branschen satt jag och funderade över dagen idag om just länkprofilen för SEO-Branschen.se. Det hände lite faktorer kring placering på ordet sökmotoroptimering som ett exempel i samband med att det pumpades in en hel del länkar på ett helt annat ord. Länkantalet blev så många så att mellan tummen och pekfingret kan man säga att mer än hälften av alla ankartexter som pekar till seobranschen.se är just ett enskilt ord och ett ord som inte representerar bloggens huvudsakliga sökord och helhet.

I följande artikel tänker jag inte på något sätt kasta sten på någon eller anklaga någon, men däremot så vill jag visa hur man kan se vad man har för länkprofil. Du kan använda detta exempel för att se hur din ”sökmotoroptimerings-leverantör” utför det arbete som de är ålagda att utföra.

 

I bilden ovan ser man länkprofilen, dvs. en handfull av de länkar som pekar till SEO-Branschen.se. Smotop som är ett gammalt seo-bolag numer under ny regi är överhängande representerade i den totala länkprofilen. Om man skulle fråga mig nu; ”Har du sökmotoroptimerat din hemsida för att synas på ordet Smotop”, så är svaret Nej. Men kontentan av en handfull artiklar om företaget publicerade i bloggen har inbringat viss attraktion och således har det per automatik och manuellt från intressenter att länka in på det ordet till seobranschen.se. Däremot så har jag lagt ut mer eller mindre själv de länkar som är på ordet ”Sökmotoroptimering”.

 

Vad kan jag läsa utav det här och vad kan jag göra med informationen? Jo, om det är som så att du köper sökmotoroptimering och du har ingen aning om vad som sker, vad som levereras och om något levereras. Så kan du med enkla steg se hur relevant inlänkning sker till din hemsida via verktyget Majestic SEO.

Säljer du skor, men du får en överhängande mängd länkar på ordet ”här”, läs mer här, eller helt otippat cyklar (ni förstår vad jag menar) så tolkas det indirekt som att din sajt handlar mer om något annat än vad du har för avsikt och samtidigt ska synas på. Jag ser som ett exempel i ovan information att jag behöver få in massvis med fler länkar på ordet ”sökmotoroptimering”, om jag har för avsikt att synas på just det ordet. Antalet länkar lyser med sin frånvaro som det ser ut just nu och är av mycket ringa antal om man utrycker det milt.

Tar man en titt på den hemsida / blogg som ligger topp 3 kan man tydligt se att Pineberry:s blogg Sökmotorkonsult.se har en länkprofil som svarar upp till det ord som de i huvudsak har som mål att synas på:

 

Bloggpost 5 i #Blogg100

Comments

  1. says

    Jag skulle nog inte idag eftersträva att ha en så stor övervikt för de sökord optimeringen gäller och absolut inte i de fall sökordet inte finns med i domännamnet.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *