Låna pengar – Sveriges näst dyraste sökord

Frasen ”Låna pengar” är en av de dyraste fraserna att använda sig av på Google Adwords. Det kan kosta kring 300kr per klick vilket visar den stora konkurrens som finns inom låne-branschen.

Ord och fraser som kostar mycket på Adwords är även extremt svåra att nå toppen med i de organiska sökresultatet. Det krävs hårt (och dyrt) arbete att nå dit. Som resultatet visar (fem i toppen) är det inte bara stora låneaktörer som slåss om platserna utan även större affiliatesidor.

Att det krävs SEO-jobb i yttersta klass för att nå toppen är det inte någon tvekan om. Länkar väger fortfarande mycket tungt inom SEO och detta återspeglar sig även i de fem webbplatser som toppar Google. Tillsammans har dessa fem webbplatser hela 1839 ref.domäner. Ett snitt på 367. Fast något missvisande blir det då Lendo drar upp snittet starkt med sina 739 ref.domäner.

SEO lånebranchen

Nu är antal länkar inte det enda att ta hänsyn utan även kraften på dessa m.m. Det är till och med så att första resultatet har minst antal länkar. En av orsakerna till att det räcker med 57 ref.domäner för att vara på toppen kan mycket väl handla om inriktningen på sidan. Exempelvis har både ICA och ResursBank ett flertal tjänster och handlar därmed inte uteslutande om att låna pengar – något som första placerade domänen gör. Förstaträffen har också, vad man kallar en EMD, ”Exact Match Domain” vilket i Sverige är en fördel.

Arbetet med länkar måste ske löpande . Det krävs riktade marknadsföringskampanjer för att locka till sig organiska länkar och många jobbar hårt med att kontakta sajtägare för att få dem att länka till lånesidan. Här finns olika vägar att gå men slutsatsen är alltid att länkar behövs och det många.

Men länkar är inte allt. Onpagearbetet är minst lika viktigt med bland annat textmassa, användarvänlighet och hastighet i fokus. Sidan måste helt enkelt vara på topp och även de som arbetar med den. När det kommer till de svåraste orden är det därför viktigt att en ansvarig ”äger problemet”. Det är den personen som avgör vad som behöver göras och av vem. Här finns ett fel som många gör på större företag. De har marknadsföringsavdelning som jobbar med vissa delar av hemsidan, tekniker som har ett visst ansvar osv. Men det är sällan som de alla även är experter på SEO. Ska webbplatsen kunna konkurrera mot resterande sidor på Google krävs en tydlig inriktning och ett fokus på webbplatsen. Något som nästan enbart går att nå med en ansvarig för själva arbetet.

Högt pris, hög konvertering, höga vinster

Ett av de företag som jobbar mot att synas inom segmentet lån är Consector. Företaget jämför både privatlån, bolån och kreditkort men av dessa är det just på privatlån som konkurrensen är hårdast.

Av de tre inriktningar som vi har är det helt klart tuffast inom privatlån och just Låna Pengar. Det är dyrt men det är också en starkt konverterande fras” säger Pontus Holgersson som är delaktig i företagets digitala marknadsföring.

Just konverteringen är något som gör denna bransch ännu lönsammare att jobba inom. Av de 10 program hos affiliatenätverket Adtraction som har högst EPC (earn per click) är samtliga lån. Konverteringen, och ersättningen är alltså mycket hög. På de bästa programmen är den genomsnittliga konverteringen 15-25%. Upp till var fjärde som klickar in sig på lånesidan genomför alltså en låneansökan. De som jobbar med affiliate får upp mot 50kr(i genomsnitt) per person som klickar på deras länkar som går till de bäst konverterande kreditbolagen.

De som ligger högt upp på Google och får stor trafik får alltså en mycket stor lönsamhet. Samtidigt handlar det inte enbart om att synas. Det handlar minst lika mycket om att locka till klick. Att få de som söker på Google att välja just den specifika sökträffen. Överlag väljs etablerade företag före okända. Därmed tjänar företag på att jobba brett i sin marknadsföring. Att skapa sig ett känt varumärke lönar sig inte bara i den fysiska världen utan minst lika mycket i den digitala. Adwords och SEO bör därmed gå hand i hand i vägen mot toppen.

När denna text skrevs låg lånapengar.com etta medan Resursbank, Bluestep, Icabanken och Lendo låg på kommande placeringar. De fyra sistnämnda är kända etablerade märken som därmed kommer att dra till sig klick bara genom att de har stark brand. Självklart går många in på första sökträffen men antalet som går in på den hade varit betydligt större om det varit någon av de fyra etablerade företagen som legat där.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *