Keybroker utger sig för att vara Google certifierad partner

Uppdaterad 2011-05-26 20:03:20

Men i själva verket så saknas deras företag i listan hos Google där man söker över de företag som är exempelvis Google Analytics Certfied Partner. För de som inte är initierade i vad det innebär så betyder det helt enkelt att Google hänvisar till en handfull företag när du som konsument vill köpa kompetens i exempelvis Googles analysverktyg.

 

De företag som är partners till Google blir dels utbildade av Google och får därmed ingå i team där man har tillgång till dylika Beta-tester. Häri får nyckelpersoner ge feedback till Google för att på så sätt utveckla en produkt som målgruppen önskar. Tidigare var kraven mycket höga och det var endast ett företag per land som fick stämpeln. Men nu är det fler företag som kan få det eminenta samarbetet med Google.

 

Keybrooker är inte Certifierad Google partner

Kort och gott saknas det helt uppgifter om att Keybrooker är Google Analytics Certified Partner och Google Webzite Optimizer som de utger sig för att vara på hemsidan. Informationen bekräftas nämligen inte hos Google. Det är anmärkningsvärt från mitt perspektiv att Keybrooker som ägs utav Investor med kunder som IKEA, American Express, 3 och många fler utger sig för att vara certifierad i framförallt Google Analytics vilket är en mycket attraktiv utmärkelse.

(Klicka på bilden för större)

 

(Förstoring)

Emblemet Google Adwords Certified Partner ska dessutom vara eller allra helst vara länkade till sin profil hos Google (https://adwords.google.com/professionals/profile/org?id=09376434964689911451) för att förenkla för konsumenter att uppgifterna verkligen stämmer. Google Analytics och Website Optimizer bekräftas genom att företaget finns med i Googles lista.

Efter samtal med en anställd på Keybroker erkänner den anställde att Keybroker ansöker till Google Analytics Certfied Partner, men i själva verket är de ännu inte godkända. Att emblemet finns på Keybroker:s hemsida är ett misstag som skall plockas bort.

 

Uppgifterna är enkla att hitta

Genom en sökning på sidorna listande nedan.

Sverige är relativt litet så listan är väldigt kort när man ser till bolag verksamma i Sverige som är Google Analytics Certifierad Partner vilket är något svårare att bli i jämförelse med Google Adwords Certified Partner. För den ovise kan det försvåras med tanke på bolagens samarbeten och nätverk. Jag tänker närmast på  Search-Integration där Brian Clifton:s bolag GA-Experts ingår i Search-Integration som är verksamma i Sverige. I vissa fall krävs det något djupare undersökning hos bolagens hemsida för att utröna huruvida ett bolag är certifierad partner eller ej.

 

I samband med publicering av artikeln har Keybroker vidtagit åtgärder, därmed finns inte emblemen kvar.

Comments

  1. says

    Detta är ju bara tecken på att man försöka spela en roll man inte hanterar. Fömodligen har man blåst många kunder då det faktiskt är en typ av verifiering man visar som är falsk. Att arbeta efter falska förhoppningar kanske inte är riktigt professionellt?

    Sträcker man sig efter någonting som är för onåbart faller man oftast hårdare!!

    [Svara]

  2. says

    Intressant grävning, helt klart.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Tack, roligt att höra. Jag finner det så anmärkningsvärt som sagt att ett företag verksam i SEO-branschen nyttjar emblemen på det här sättet. Mycket märkligt helt enkelt.

    [Svara]

    Anders Reply:

    @Per Pettersson,

    Hallå, blir inte ett dugg förvånad att det är Keybroker som tänjer lite på sin ”marknadsföring”, det är inte första gången. Beviset på detta är väl ändå att de lyckats med konststycket att snurra upp självaste Deloitte på läktaren! Keybroker fick nyligen priset för att vara Sveriges snabbast växande teknikbolag 2010. Kom igen, det är ju löjligt! Keybroker var under 2010 en mediabyrå fokuserad på sökannonsering, där 80-90% av deras omsättning kom från deras kunders annonsering på Google, alltså så kallade ”vändpengar”. Jag menar då kunde väl Starcom eller någon annan mediabyrå också fått chansen att fått vara med och tävla om priset, eller?
    En kvalificerad gissning är att Keybrokers teknikintäkter var 1-2% av bolagets totala omsättning för 2010. Samtidigt får man pris som snabbast växande teknikbolag, det måste ju vara något typ av rekord det också, nästan värt ett ett pris till…?

    A

    [Svara]

  3. says

    Lite komiskt är det ändå. Ett företag som jobbar med sök, som bluffar om en sak som är så enkelt att söka fram och motbevisa.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Instämmer, dessutom undrar jag hur länge ”badgarna” har funnits på Keybrokers hemsida. Enligt Keybroker så är hemsidan ny och det har skett en miss i rutinerna om vad som ska upp på hemsidan och vad som inte ”ännu” får läggas upp.

    [Svara]

  4. says

    Retligt att man har detta publicerat på en ny sida och inte har koll. Känns som man skyller på någon annan och det är ytterligare minus i en sån företagsverksamhet!!

    [Svara]

  5. says

    Tycker också att det är en mycket märklig sak att ljuga om. Det är ju så enkelt att kolla upp! Men mycket intressant granskning i vilket fall som helst!

    [Svara]

  6. says

    Fredrik Arnander är en mästare på marknadsföra Keybroker, men tittar man under motorhuven så finner man ganska snabbt att Keybroker de facto saknar stora och vitala delar i deras så kallade teknikplattform för sponsrade länkar. Utifrån den vetskapen blir jag inte det minsta förvånad att man ljuger om en Google certifiering.

    Ylva

    [Svara]

  7. says

    Hej, att Keybroker värderas av Industrifonden till 300 miljoner kr är helt otroligt. Vid en första anblick ser det väldigt lovande ut med nästan 180 miljoner kr i omsättning, men få känner till att lejonparten är vändpengar som går direkt ner i Google’s kassa, utan ett öre till Keybroker.

    Keybroker borde redovisa byråintäkter istället för att försöka ge ett sken av en omsättning inkluderat annonskostnaden hos Google för sina klienter, precis som vilken mediabyrå som helst får göra.

    T

    [Svara]

    Michael Reply:

    @Ted, Värdering är ju inte lika med värdet på företaget utan en ur luften tagen hypotetisk summa. Recentioner på deras verksamhet här av experter har ju sågat verksamheten vid knölarna så det lär väl inte vara samma värde idag som den dagen… Eller…

    [Svara]

  8. says

    Kunderna väljer In-House SEM i större utsträckning. Keybroker kan få det kämpigt om man inte lyckas förvandla konsultlådan till en PPC plattform.

    [Svara]

  9. says

    Ja tycker inte keybroker är dåliga, jag vet att de gör ett bra job. Väre är de med oseriösa sökrådgivare som http://www.mediaview.se. Hur länge ska sådan här skojare få leka seriösa rådgivare samtidigt som de skickar sina klienter till del ägda underkonsulter som http://www.kenzaku.se. Någon borde uppmärksamma dessa skojare!

    /Hasse

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Du har rätt i att det finns många aktörer på leverantörsidan som för kunder bakom ljuset. Jag hur granskat en del av dem, men långt ifrån alla. MediaWiew har jag inte skrivit om tidigare mer än att jag belyste SF BIO om den sökmotoroptimering de hade köpt av Jajja som i sin tur förmedlades utav MediaWiew. jag ska däremot titta närmare dem.

    [Svara]

    lloyd Reply:

    @Hasse, Mediaview och Kenzaku har också anknytningar till Livets ord.

    [Svara]

  10. says

    Hallå där hasse och nicklas!! den sökbyrå som fått utstå mest oväder är nog endå mazemedia som körde lika upplägg som marknadsmedia o mediaviews ägare försöker sig på med sitt delägarskap i ”oberoende” http://www.kenzaku.se. mazemedia gav upp sökrådgivningen och ändrade bana efter den negativa kritik som de fick med all rätt det är inte vidare schyst att lura sina kunder på de där viset. de blir mer intressant när de visa sig att 2 av mediawievs grundare som senare startade http://www.forefront.eu nu köpt eller som ryktet säger ”frontar” den här tvivelaktiga verksamheten och för de delar pengarna med masemedias ägare som på så sätt har ett ben kvar utan att behöva stå i skottlinjen längre. va vet ja, men de e intressant att de är alla grundare till mediaview som är delaktiga på ett eller annat sätt i de här företagsiderna.

    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/maze-media-group/pressrelease/view/maze-media-group-saeljer-sin-medieraadgivningstjaenst-till-forefront-media-sales-671682?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease

    [Svara]

  11. says

    Det finns alltid tomtar i alla branscher, sanningen inom SEO kommer dock snabbare fram då det mesta är visuellt om vi håller ihop och helt enkelt rapporterar de misstankar vi ser och hör ..,

    [Svara]

  12. says

    Keybroker är ett seriöst och välskött bolag med en sund inställning till att hjälpa annonsörer öka deras ROI.

    Däremot så behövs snart ett kontrollorgan för alla tvivelaktiga sökrådgivare som ploppat upp som kantareller på senhösten. Allt för många är allt för oseriösa, tyvärr! Flera av dem lämnar råd till sina kunder att köpa diverse olika konsulttjänster inom SEM och SEO som det vid en närmare granskning visar sig att de levererar själva. Klartext: De lämnar alltså råd till sina kunder att köpa konsulttjänster av andra företag som de sedan äger eller är delägare i. Detta är individer som försöker vara ”översmarta” och tjäna pengar i alla ändar, helt utan att tänka på kunden bästa. Detta är inte bara så långt ifrån man kan komma en seriös och oberoende rådgivande verksamhet, det är snudd på kriminellt!

    MVH
    Helena

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *