Kampanjsajt v/s Sajt, vem vinner i sökresultatet?

Fenomenet kampanjsajt med syfte att ranka på ett begränsat antal sökord och sökbegrepp som komplement till vad som kan kallas för ”originalsajt” är inget nytt. Det som möjligen är nytt är att alltfler företag specialiserat sig på att bygga upp kampanjsajter som rankar på en fras, vilken sedan hyras ut till företag som önskar trafik på sökbegreppet. Priset kan vara allt från fikapengar till flera tusen kronor i månaden. Ibland är det väl dyrt för ett väl enkelt sökbegrepp. Då handlar det exempelvis om lokala sökbegrepp där man har med ortsnamnet i sökordet. Det är då ofta fråga om EMD, exakt matchande domännamn, vilka Google säger fått minskad betydelse för rankingen.

Vanligare är att företag gör sina kampanjsidor på egen hand. Vilka vinner då? Det borde vara originalsajten då den ”borde” få mer kärlek än kampanjsajten. Ett företag som jag hittat en kampanjsida för är Testlagret och det sökord de skapat kampanjsidan för är ”graviditetstest”. Den finns på domänen graviditetstest.se vilken konkurrerar med (främst) sidan om graviditetstest på Testlagret här. I dagsläget leder Testlagret överlägset då de rankar topp tio med graviditetstest. Kampanjsidan ligger hack i häl med placeringen #12.

Det finns många andra exempel och att det är originalsajten som leder i mitt exempel här behöver inte betyda att det är en regel, men så som Google idag värderar trust och styrka hos webbplatsen borde originalsajterna ha en fördel. En helt annan aspekt är att man kan göra annorlunda SEO med en kampanjsida i form av mer riskfyllt länkbygge för att påskynda rankingen. Skulle det gå åt pipan kan man bygga ännu en kampanjsida o.s.v.

Vilka åsikter och erfarenheter har du?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *