Carl-Gustav Öberg, intervju

Carl-Gustav ÖbergJag har under den senaste månaden träffat människor som verkar i SEO-Branschen. Vissa har jag träffad under min tid på Webbyrån Searchfactory, men sedan jag började stå på egna ben. Har jag träffat Henrik Zobal VD på MediaAnalys, Jonas Johnsson VD på Guava. Det som har fascinerat mig är att dessa två herrar inte är många dagar äldre än vad jag själv är. Raketkarriärer är precis vad de har lyckats med trots ringa ålder.

Vi har en till ung man, Carl-Gustav Öberg CEO på Be Better Online AB, som har valt att stå på egna ben. Nedan följer en intervju av Carl-Gustav.

 

 

Din bakgrund om vi börjar med utbildning.

Utbildning, hrrrm. Jag läste teknikprogrammet på gymnasiet. Som egenföretagare gjorde jag premiär i 13-års åldern när jag och min far startade en e-handelsbutik inom DVD-film. Jag har alltid haft ett stort intresse för datorer och webben, och började tidigt med programmering. När vi startade e-handelsbutiken utvecklade jag den själv i ASP, och fick då samtidigt ett bra skäl att sätta mig in i sökmotoroptimering. Utbildningsmässigt hade jag tidigt fått för mig att jag skulle läsa till civilingenjör, vilket under gymnasieperioden sedan varierade från dag till dag mellan jurist, trafikflygare (pilot) och civilingenjör. Efter gymnasiet provade jag på en rad olika yrken, och drev diverse webbprojekt och e-handelsbutiker vid sidan av. Jag blev varken civilingenjör, jurist eller pilot – men än är det ju inte för sent förstås, jag är ju bara 24.

När kom du in i SEO-Branschen?

Som jag nämnde fick jag anledning att sätta mig in i sökmotoroptimering när jag drev en e-handelsbutik tillsammans med min far i 13-års åldern, och jag insåg ganska tidigt att jag tyckte det var betydligt roligare med sökmotoroptimering än att packa paket. Så efter ett par år sålde vi e-handeln, och jag fortsatte med att driva en lång rad olika webbsajter – främst inom affiliate och sedermera Google AdSense. Jag fick anledning att återkomma till e-handelsbranschen ett par år senare (fast då med dropshipping). Jag gjorde under gymnasieperioden också en del konsultprojekt inom webbutveckling och sökmotoroptimering. Under 2007 kom jag i kontakt med Hans Sandblom på dåvarande SEO Logik, som erbjöd mig en anställning som SEO-specialist – och så blev det. Efter ett och ett halvt år på SEO Logik (som under den tiden hann bli Guava) valde jag att sluta för att satsa på eget företagande, vilket ledde till Be Better Online.

Vad innebär sökmotoroptimering för dig?

Sökmotoroptimering för mig innebär primärt att hjälpa våra kunder att öka sin försäljning genom att driva mer relevant trafik från sökmotorers organiska sökresultat. På ett rent tekniskt plan innebär det strategi kring sökord, innehållsmässig strategi, att underlätta för sökmotorer att indexera och tolka innehållet samt att förbättra den av sökmotorer upplevda populariteten för en webbplats genom att öka antalet bra inkommande länkar till en webbplats.

Teknik

Du tillhandahåller On-Page optimering och Off-Page optimering. Vad är det som gör Er unikt till skillnad från konkurrenter?

Ja, inte bara det, vi är en komplett sökmarknadsföringsbyrå med helhetslösningar inom sökmotoroptimering, sponsrade länkar, rykteshantering, Google Maps och webbanalys. Det finns många duktiga SEO-byråer, så följande skillnader är inte applicerbart gentemot alla kollegor i branschen – men mot många av de större bolagen. Den största orsaken till att Be Better Online startades var för att vi som ligger bakom bolaget såg många brister i de ledande bolagens sätt att leverera sökmotoroptimering. Vårt arbetssätt, tekniska system och t o m vår försäljning är helt utformat av SEO-experter, för att vi vill kunna leverera maximalt resultat per krona åt våra kunder. Det innebär bland annat att vi inte har några färdiga paketlösningar, vi analyserar varje kunds behov, målsättning och nuläge innan vi ens ger en rekommendation om hur vi bör gå vidare. Därmed binder vi inte heller upp våra kunder i långa avtal, och de betalar endast för den tid vi arbetar åt dem. Något annat som är viktigt i vår bransch är transparens, vi redovisar allt vårt arbete för våra kunder.


De flesta bolag har nätverk av sajter där man hyr ut länkar och tar betalt för antalet länkar man hyr ut. Hur tar Ni betalt?

Det som framför allt uppskattas av våra kunder är vårt sätt att arbeta med länkkraft, många företag i Sverige idag hyr länkar ifrån sin SEO-leverantör – som därför försvinner vid ett avslutat samarbete. Fördelen med sökmotoroptimering jämfört med sponsrade länkar är att man kan uppnå långsiktigt bestående resultat, och slippa betala en löpande kostnad för trafiken – men om man hyr sin länkkraft har man helt tappat den fördelen. Dessutom är det oerhört många som betalar dyrt för hyrd länkkraft, som oftast ger betydligt sämre resultat än om samma pengar hade spenderats på sponsrade länkar – ganska märkligt. Vi arbetar på olika sätt med länkbygge beroende på kundens situation, men i alla lägen skapar vi långsiktigt bestående länkkraft. Det vi tar betalt för är vår arbetstid och eventuella omkostnader för att skapa länkkraften.


Byråer som tar betalt per timme har tidvis fått kritik för att vara otydliga med ”hur mycket är en timme”. Hur ser du på den saken i och med att Ni tar betalt per timme Ni jobbar för kunden?

Ja, det är alltid en svårighet för kunder till SEO-leverantörer att bedöma värdet i en investering. Många upplever nog i och för sig att en timmes konsulttid är mer konkret än ett ”guldpaket” eller liknande. Beroende på vad uppdraget gäller kan vi uppskatta vad en timme kommer att innebära för dem i genomfört arbete, och hjälpa dem koppla det till hur det för dem närmare deras målsättning.

 

Transparens, hur ser du på det? Får kunden insyn i från vilka sajter man får länkar ifrån?

Som jag nämnde tidigare är det viktigt med transparens i vår bransch. Som kund räcker det inte med att veta vilket resultat man har fått, det är också viktigt att veta vad som har orsakat resultatet. På samma sätt som ett hus kan se kanonsnyggt och bra ut ett tag, men sedan innebära katastrof om det byggdes i en lerig sluttning kan man uppnå mycket bra placeringar med olämpliga metoder – men för eller senare rasar det. Vi redovisar allt arbete vi gör för våra kunder, och därmed förstås även alla länkar vi byggt.


Sätter du alltid upp nyckeltal och målvärden, eller är det kundens uppgift?

Vi utgår alltid ifrån en målsättning, som vi oftast utformar tillsammans med kunden. Målsättningen kan vara precis vad som helst, t ex ökad försäljning i en e-handelsbutik med 50% eller 10 fler leads i veckan åt ett B2B-företag.


Enligt uppgifter på internet omsatte Be Better Online AB strax över 300 000 kr 2009. Är det senaste räkenskapsåret siffror officiella?

De siffror du nämner avser räkenskapsåret 2008-05-01 – 2009-04-30, dvs. före bolagets nuvarande verksamhet startade i augusti 2009. Bolaget var tidigare mitt eget bolag där jag drev webbplatser och gjorde vissa konsultuppdrag.

Bokslutet för bolagets ”första” år, dvs. 2009-05-01 – 2010-04-30 är ännu inte klart, men vår omsättning för denna period (verksamhetens första 9 månader) landar kring 1,5 miljoner.

Framtiden och ingredienser för framgång


Ser du potential för lika stor utveckling kommande år?

Större! Det är oerhört mycket som fallit på plats för oss efter detta första år, och vi växer i en rasande takt.

Vad tror du framgångsreceptet har varit för Er utveckling?

Rätt personer i bolaget, vi är 4 delägare i bolaget med väldigt olika bakgrund och ett starkt driv. Våra anställda är helt fantastiska, och vi anställer endast personer som i våra ögon är ”sjukt duktiga”. Vi har även hittat en positionering på marknaden som fungerat väldigt väl – men allt sådant är sekundärt.


Har du några tips du vill ge andra unga entreprenörer och till de som har viljan att bli entreprenör?

Våga ta steget, det behöver inte vara krångligare än att ansöka om FA-skatt på foretagsregistrering.se och köra igång! Det finns också oerhört mycket information, kompetens, motivation och goda råd att få på webben – så även om det först kan kännas svårt löser sig allt bara man tar tag i det.

Tusen tack för din tid, Lycka till.