Im Solutions, svajig sökmotoroptimering av Livinn.se

Det är en handfull ord och placeringar jag bevakar, och ibland så upptäcker man något som är anmärkningsvärt inom sökmotoroptimering. Ett fall som har intresserat mig är Livinn.se som för en tid sedan hade en 3:e placering på ordet ”Möbler” i sökmotorn Google. Men på ett kick har de åkt ner till en 106:e placering. Det ställer jag mig fundersam till och undersöker saken vidare.

Vem länkar till Livinn.se?

Via en enkel sökning i Yahoo ser man vilka sajter som länkar till Livinn.se. Till en början är det inget speciellt som man letar efter. Det är när man har gjort en sökning som man ser en röd tråd. I det här fallet är det väldigt många .nu domäner vars sajter är av blogg karaktär.

Det som slår mig i första anblicken är att det är så många ”sajter” som har .nu domäner som ni kan se i bilden ovan (änn fler om du klickar på Yahoo länken ovan). Dessa sajter är ”ja” långt ifrån värda namnet sajter eftersom det är mer eller mindre ”värdelösa” bloggar. I sidebar till höger är det en hel drös med ord på dessa sajter som i sin tur länkar till olika företag. Med andra ord så är det ett sajtnätverk som ägs av ett SEO-företag. Det som är anmärkningsvärt är att man har väldigt många sajter med .nu domäner. Det är väl känt hos de professionella leverantörer av sökmotoroptimering att man ska få länkar på många olika sätt och från många olika typer av sajter.

Sökmotoroptimerade Livinn.se från 3:e plats till 106

I många fall så länkar SEO-företag till sin corporate sajt från sitt eget sajtnätverk. De flesta som levererar sökmotoroptimering vill naturligtvis synas på just det ordet. Nästan alla av dessa .nu ”sajter/bloggar/kataloger/” har en länk med ordet ”sökmotoroptimering” som pekar till Im Solution.

För att vara mer säker på saken så gör jag en länksökning på Im Solutions i Yahoo för att se vart de får länkar ifrån. Och det jag kan ta fram är att Im Solutions får länkar från exakt samma sajter. Det ser helt enkelt ut som att Im Solutions kör med snappade .nu domäner rakt av.

Och det här betyder?

Att få länkar från .nu sajter i större utsträckning behöver nödvändigtvis inte betyda att man förtjänar att åka ner från 3:e till en 106:e plats. Men Google har förmodligen upptäckt att det inte riktigt står rätt till, och tillväxten av länkar är av allt annat än naturlig tillväxt. Länkarna kommer dessutom från sajter som mer eller mindre saknar relevans till ordet Möbler.

Se grafen nedan, det är ett rejält uppsving av länkar på en mycket kort tid. Ta dock inte länktillväxt ur sitt sammanhang, man kan få tusentals länkar på kort tid, men får man det på rätt sätt blir man inte straffad!

Kommentar från Livinn.se

Utöver min analys kvarstår en kommentar från Livinn själva. Har de anlitat och använder de sig fortfarande utav Im Solutions. Och uppgifterna är bekräftade från Livinn.se. De har och använder sig utav Im Solutions.

2 månader senare

Jag har väntat i ca två månader för att se om det sker någon förändring, och just nu är jag glad över att jag inte hade brottom med att publicera artikeln. När jag söker på min dator och telefon med två helt olika nätverk så är Livinn.se på en 13:e plats när jag söker på ordet möbler.

Ändock är det en mycket svajig sökmotoroptimering, Det ska bli intressant att se om Livinn.se återfår sin placering.

Comments

  1. says

    Spam är aldrig bra. Det lönar sig inte i längden.

    För övrigt coolt att de lyckats skaffa länk från Lazees officiella hemsida :)

    [Svara]

  2. says

    Man undrar när både seo bolag och kunder skall lära sig….

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Ja, det undrar jag också.

    För varje dag som går ser jag hur ofantligt stor okunskapen är om sökmotoroptimering. Och för att inte tala om att köpa hemsida, idag har jag fått höra två nya skräckhistorier. Hemsides försäljning är också helt otroligt märkligt.

    [Svara]

  3. says

    Är egentligen ledig och har hällt upp ett andra glas rött denna måndag, men nyfikenheten finns så därför… Det verkar som om SEO och sökordet möbler är intressantare än vad jag först anade. Gemensamt för många av siterna som toppar Google på ”möbler” är att de är ganska uselt optimerade onpage, vilket kort innebär att huvudparten av SEO bygger på inlänkar. Att skaffa sig +1000 inlänkar på naturlig väg är inte det lättaste för alla branscher vilket kan förklara IM solutions strategi. På sistone verkar Google dessutom ha tappat förmågan att värdera inlänkar överhuvudtaget. En massa länkar oavsett var de kommer ifrån har gett väldigt bra utdelning. Det räcker med att se vilka som rört sig uppåt så sökordet sökmotoroptimering på sistone. Med det vill jag ha sagt att det även gäller konkurrensutsatta ord. Min personliga åsikt är att det finns en överdriven rädsla för bestraffning pga för hög länktillväxt. I alla fall när det rör sig om 1-2 tusen länkar. Däremot ser jag ett ganska vanligt fel med livinn.se, vilket Google mycket väl kan bestraffa. De har dubbla h1 där en dessutom är en tom länk. Jag har gjort en del experiment med betydelsen av en bra h1 och det är utan tvekan så att den har fått en väldigt stor betydelse. Nu så är det slutsvamlat för ikväll:-))

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Håller med, det har blivit förhållandevis ekeklt att synas på ett ord som sökmotoroptimering. Angående din tes om h1 så vill jag påpeka att jag har klantat mig på bloggen sem-larenholtz.se. Jag har haft dubbla h1 sen den dagen jag startade bloggen, och något straff har jag dock inte fått under ett års tid. Det beror nog på helt och hållet vad det är för konkurrens helt enkelt.

    Vissa ord är ju mer spammiga än andra. Det är oerhört svårt att säga exakt vad som är orsaken till att man pendlar, men jag håller mig dock fast vid att det är en blandning av alla faktorer. Vart länkar kommer ifrån, takten på tillväxt och halvbra on-page optimering. Men å andra sidan, de klättrar ju upp nu igen.

    [Svara]

  4. says

    Finns det en chans att Google hanterar dubbla H1 på samma sätt som duplicate content tro. Att Google har valt olika H1 vid olika tillfällen (som den som används i algoritmen) och därför gett så olika rankningar. Att ha en H1 och inte en H1 kan innebära hopp på +50 placeringar (vilket var vad jag testat bl a) När man förlorat placeringarna så har återhämtningen varit relativ snabb.

    Men å andra sidan har jag sett tecken på att Google blivit sämre på duplicate content och jag har några exempel på att google nu rankar flera sidor högt för exakt samma innehåll.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Man ska ha ”en” h1:a, och den är superviktig.

    [Svara]

  5. says

    Jag tror att du har missat den primära orsaken till bestraffningen.
    http://www.opensiteexplorer.org/www.livinn.se/a!anchors

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Bra där, tusen tack för tillägget.

    [Svara]

    Dennis Reply:

    Fattar inte riktigt vad man ska utläsa av sidan det länkas till. Vad är den primära orsaken?

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Jag förstår inte riktigt din fråga. Menar du vad man ska utläsa av sidor som länkar till Livinn.se? Om det är så kan man krasst säga att de sajter som länkade till Livinn.se när ”frågan” var aktuell lyfte inte sidan hela vägen.

    [Svara]

    Dennis Reply:

    Jag har ingen erfarenhet av OpenSiteExplorer så det kanske är jag som inte förstår vad jag ska titta på, men jag förstår inte vad det är för ”primär orsak” ni ser där. Var det sidor med låg Page Authority som länkade?

    (jag inser att det ser annorlunda ut nu än då inlägget skrevs)

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Helt rätt, dessutom kan man se i grafen som visar länktillväxt som har en rejäl peak i juni/juli månad. För aggresiv länktillväxt från vissa typer av sajter kan slå bakut. Propertionerlig tillväxt av länkar efter rådande bransch och ord är att föredra. Dessutom har Carl-Gustav en tanke varför de straffades, du kan fråga honom vad han har att säga om du vill lära dig mer på djuplodande nivå.

    Jag har dessutom uppmärksammat att Livinn.se har klättrat till en elfte placering, så en uppföljning kommer inom kort.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *