Hur ska man hantera ärvd konkurrens?

Det finns olika slags konkurrens i Googles sökresultat och det första man tänker på är så klart att konkurrenter jobbar på att komma förbi med de viktigaste sökorden. I vissa fall kan man konkurrera ut sig själv så att man helt enkelt rankar sämre. Istället för att koncentrera sig till en sida eller kategori så skapar man flera sidor som konkurrerar med samma sökord.

Sedan finns det något som skulle kunna beskrivas som ärvd konkurrens. Det skulle kunna vara flera saker men här begränsar vi oss till två.

1) Ditt varumärke / domänadress  är ett allmänt använt ord och finns omnämnt på en massa webbplatser och även i fokus i artiklar runtom på webben. Det finns även andra som delvis har ordet i ditt varumärke i sina varumärken och liknande fall.

2) Det är en hyfsat låg konkurrens i Sverige för sökordet men det finns sedan länga stor konkurrens i form av utländska sidor på olika språk med fokus på sökordet. Detta kan inträffa när man exempelvis ska marknadsföra en ny produkt i Sverige, ett brand, som redan finns i andra länder.

I udda fall kan både 1 och 2 ovan sammanfalla och då krävs det lite mer insatser för att lyckas. Detta gäller för den nya webbutiken Gosa som i en huvudkategori marknadsför och säljer Katalytiska aromalampor med det internationellt kända varumärket Lampe Berger.

Idag rankar webbutiken +30 med sökordet Gosa. På sikt är detta så klart en katastrof, man bör äga och ha koll på sitt varumärke. Sidan i sin nuvarande form är ny så troligtvis är detta oacceptabla resultat tillfälligt. Målet borde utan tvekan vara att ranka 1 med Gosa men mer troligt är topp 3. Gosa betyder många saker och är mer än namnet på en inredningsbutik.

Sedan har vi sökordet Lampe Berger. Det är ett välkänt varumärke neråt i Europa och i USA, men i Sverige är det mer eller mindre helt nytt. Googlar man efter Lampe Berger så är det bortsett någon träff med Facebook bara utländska sökresultat topp 20. Sidan Lampe Berger på Gosa hittar man först strax på plats 40 idag och det är så klart illa det med.

Lösningen?

Det handlar om traditionell sökmotoroptimering men också att andra pratar och omnämner din sajt och ditt brand. Länkar har så klart jättestor betydelse och då menar jag länkar från relevanta sidor och från sidor med viss auktoritet. Om länkarna ovan kommer påverka blir ytterligare en intressant vinkel och något att ha koll på. Nu är det svårt att isolera enskilda insatser och värdera dem, men absolut är det av intresse att se. Denna webbplats är inte relevant med inlägget skapar ändå viss relevans.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *