Ett par frågor om Guavas referenscase Hafa

Idag kunde jag läsa i mitt Twitterflöde om ett referens-case Guava presenterar på sin hemsida, Hafa & Westbergs. Häri har jag ett par frågor som jag tycker är viktiga i sammanhanget.

Det handlar om kunderna Hafa och Westerbergs där Guava har på konsultbasis hjälpt dem som tredje part att upphandla ny hemsida CMS verktyg och utbildat företagen i sökmotoroptimering så att man skriver text på rätt sätt osv. Jag betvivlar inte på något sätt Guavas kompetens, men har ett par frågor i presentationen av ovan nämnda case.

Resultat

Resultat redovisas på många olika sätt, det kan handla i form av ökad försäljning, förbättrad placering, ansökan om medlemskap osv. I det här exemplet redovisar Guava resultatet så här:

”Arbetet med sökmotoroptimering visar i september 2009 bland annat att antalet topp 10-placeringar på Hafas svenska sajt ökat med 61 % sedan starten. Utifrån de sökord som bearbetas kan man bland annat se en förbättring av placeringen på sökordet badrumsinredning från tredje sidan på Google till sidan ett idag, en placeringsförbättring på 72 % för det aktuella sökordet.”

Två viktiga frågor till Guava

Top 10 placering är i det långa loppet helt ointressant från mitt perspektiv. Vikten av att få trafikdrivande placeringar är betydligt viktigare när man ser till hur människor klickar på Google enligt undersökningar. Jag vet av erfarenhet att en 7:e placering inte är en trafikdrivande placering i de flesta fall som betalar investeringen. Istället är top 3 av större vikt och en klar målsättning bör vara top 5 som lägst.

Mina två punkter är:

  • Hur kommer det sig att Ni inte redovisar i procent hur mycket trafiken har ökat till hemsidan via förbättrad placering enligt ovan?
  • Utöver det är det även intressant att få höra kundens kommentar om ökad försäljning i och med förbättrad placering i sökmotorer. Har dessa förbättrade placeringar även föranlett till ökad trafik från den organiska listan i sökmotorer? Som i sin tur har utfört ett köp eller beställning av katalog.

Granska SEO arbetet som utförs

Du som undrar över hur man följer upp en investering bland annat i sökmotorer så är det inte på något sätt svårt. Sätt upp nyckeltal och målvärden, exempelvis i Google Analytics så kan du se vad trafiken gör som ”Googlar” Badrumsinredning. Du kan läsa dessa 10 steg för en framgångsrik närvaro i sökmotorer.

Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *