Grey Hat SEO och Black Hat SEO

Jag har suttit i ”spånar hörnan” idag angående länkar och länkstrategier. Det som dök upp i mitt huvud är bland annat frågeställningen ”Grey Hat SEO vs. Black Hat SEO”. Och påståenden från SEO-företag som säger sig arbeta med etisk Sökmotoroptimering.

Man får säga vad man vill om Google, men de har lyckats göra en bra sökmotor. Och så har även solen fläckar, då jag inte tycker att Google är felfritt. Det märks framförallt när man kan ta placeringar på ord och fraser genom att svara på frågan, eller rättare sagt ge relevant information. Som utöver det får mycket stor del så av så kallade spamlänkar (vad det nu är i detalj).

Hårddra SEO

Ska vi hårddra SEO så finns det knappt en enda leverantör av sökmotoroptimering som levererar etisk Sökmotoroptimering. Av den enkla anledning att det är absolut förbjudet att köpa länkar för att få bättre positioner i sökmotorn Google. Det står klart och tydligt i Googles Guidelines:

”Delta inte i länksystem som är utformade för att öka rankningen för din webbplats eller ditt PageRank-värde. Undvik i synnerhet länkar till webbspamsidor eller ”dåliga områden” på nätet eftersom din egen rankning kan påverkas negativt av dessa länkar.”


Det står enligt mig klart och tydligt att man inte ska ingå i ett länksystem där man kort och gott köper länkar. Med andra ord så kan man säga att Pineberry, Jajja, Guava, MediaAnalys och många fler SEO-företag är Black Hat SEO-leverantörer. Eller?

Grey Hat SEO?

Att köpa länkar kallar jag för ”Grey Hat” SEO eftersom ”Black Hat” SEO är ett stort steg i en annan riktning. Att kalla den typen av teknik som en handfull företag använder sig utav för Black Hat SEO gör att riktig Black Hat optimeringsmetoder kommer lite i skymundan. Men ändå, att köpa länkar för bättre placering är icke tillåten metod enligt Google.

Sökmotoroptimering har en stor portion gråzon eftersom det har skapats under tid många olika sätt att förskansa sig länkar på. Branschen isig har en förmåga av att analysera sönder saker och ting, och det blir allt för mycket ”egna tolkningar”.

Driver man eller jobbar på ett företag som säljer länkpaket tycker jag det är mycket viktigt att berätta för kunden framför sig att det är förbjudet att köpa länkar enligt Googles riktlinjer. Att det är svårt för Google att spåra transaktionen ”pengar mot en länkar”, är en helt annan sak. Upphandlaren måste kunna göra en kvalificerad riskbedömning.

Comments

  1. says

    Mycket bra att ta upp detta till diskussion. Skrev en bloggpost med liknande innehåll, men med en annan synvinkel för en dryg vecka sen på http://hakanpersson.wordpress.com . Det är mycket dubbelmoral, snabba fördömanden och lite av en angivarkultur bland vissa som jobbar med SEO. Alla som vet något om SEO vet att länkar gör underverk när det gäller att få upp en sida i SERP, mer än allt onpage-arbete i världen när det gäller att ranka på enskilda sökord. Även om man bygger upp sidor med relaterat innehåll, som upplevs som seriösare, är det väl fortfarande spam sett ur Googles synvinkel? Området är komplext och jag tror faktiskt inte på en omgående lösning, mer än att det byter mark, dvs att metoderna förändras. Att ange varandra kors och tvärs är väl ingen lösning som gynnar någon. Det är ju slutkunden, dvs företaget som köpt SEO, som drabbas. Det är inte många företagare, VD och marknadschefer som följer med vad som händer och diskuteras mellan SEO´s på bloggar och forum. Hur som helst. Intressant tema så skriv gärna mer.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Tack.

    Det jag vill lyfta fram är att Google har sina riktlinjer. Det är för få bolag som berättar riskerna med speciellt länkköp. Att man är extremt duktig på att hantera stora nätverk av sajter är en annan sakfråga.

    Om det nu är riktlinjer Google har eller regler kan man fundera vidare över. Det jag har fått höra från företag är att seo-företag antyder att de arbetar med etisk seo. Men så säljer man länkar, och de få upphandlade som är vakna och kritiska blir fundersamma.

    Medvetenhet om seo blir allt större hos upphandlade, därför är de viktigt att man även berättar denna detalj.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *