Google Instant

Förra veckan lanserades Googles nya söktjänst Google Instant. Jag tänkte göra en sammanfattning om vad det innebär och vad ett antal branschprofiler tycker och tror om tjänsten.

Tanken med den nya söktjänsten är att de både ska bli snabbare att söka och att man ska få förslag på sökord som kna vara lämpliga utifrån vad man är ute efter. Förenklat kan man säga att resultatlistan förändras i takt med att sökordet skrivs.

Google själva hävdar att sökningarna görs på mellan 2 och 5 sekunder snabbare med Instant jämfört med tidigare. Förutom att påverka sökresultatet i realtid uppdateras även annonserna. Det krävs dock att man är inloggad på sitt Googlekonto för att Instant ska fungera eftersom Google bygger en profil på dina sökningar och försöker ”gissa” sig till vad du är ute efter. Vill man inte nyttja tjänsten kan man som med många andra tjänster välja att koppla bort tjänsten i inställningarna i sin kontoprofil.

Google Instant fungerar endast på den amerikanska versionen av söktjänsten. Länder som Storbritannien, Frankrike, Tyskland m fl kommer bli de första länder som får tillgång till tjänsten på de lokala versionerna av Google. Efter detta kommer lansering ske i övriga länder inom de närmaste månaderna.

Det spekuleras förstås friskt hur detta kommer påverka användarbeteendet och att kanske spelar optimeringen nu mindre roll. Detta avfärdas dock av svenska experter vilket jag kommer in på senare.

En trolig följd är att användarna förmodligen ännu mindre kommer titta på sökträffarna. Eftersom det går så snabbt finns ingen anledning att gå igenom en mängd träffsidor (som man redan idag knappt gör heller) eller ens leta långt ner på sidorna. Vi kommer att börja skriva om sökorden snarare än att leta bland många träffar. Detta kommer förstås inte göra att vikten av optimering minskar. Som alltid handlar det om att vara vaken för förändringar och anpassa sin närvaro till en ny tillvara och förändrat beteende. Att noga studera dessa beteendeförändringar och snabbt anpassa sig kommer vara av yttersta vikt. Ens viktigaste sökord kommer fortfarande vara hårdvaluta.

Simon Sundén som skrivit ”7 reflektioner rörande Google Instant” nämner just det förändrade sökbeteendet och att det kanske också kommer ställa till det för mindre vana användare. Jag tror dock att mindre vana användare knappast ens har Google-konton än mindre befinner sig i inloggat läge.

Simon konstaterar också att det ”blir ännu viktigare att hålla koll på sitt varumärke då det kommer förknippas med kortare sökningar i väldigt stor utsträckning”. Då det kanske kan komma att synas i kombinationer och sökningar som du inte tänkt dig. Simon tycker inte det är några ”revolutionerande förändringar med Google Instant. Rankingen kommer fortsättningsvis vara densamma och såväl algoritmerna. Det enda som kan förändras är sökbeteendet”.


Bernt Johansson kommenterar på Klikkis blogg om kommentarerna att detta skulle vara ”Döden för SEO” som bl a en artikel i Dagens Media beskriver:

”Detta skulle döda SEO på något som helst sätt är förstås fullständigt struntprat. Exakt vilka effekter det kommer att ha kan endast tiden utvisa, men en kvalificerad gissning är att Googles användare, alltså du och jag och alla andra, snabbare kommer att lära sig att söka på ett visst sätt”.

Återigen alltså användarbeteendet. Bernt hävdar att för vissa topp-sökfraser:

”kan det att ha en enorm betydelse som t ex bredband medan sökbeteendet längre ut i svansen, med fler sökord inblandade, förmodligen kommer att styras om till färre sökfraser. Kanske får vi en kortare svans i och med mindre variation på genomförda sökningar, och en större kropp där sökningarna tydligare grupperas kring de förslag som Google automatiskt genomför sökningar för”.

Magnus Bråth konstaterar att det förmodligen ganska snabbt kommer ”ske rätt stora förändringar av sökvolymer på en del ord”. Bredbandsbolaget lär ju gilla att komma upp som förslag på ”bredband” och även få större sökvolymer medan andra tappar.

Jag vill hävda att det kunder som arbetar med ett SEO-bolag är läget status quo. Har man en kompetent partner som är aktiv med forskning och ligger i framkant så anpassar man arbetet och utvecklas i takt med ett förändrat användarbeteende. Arbetar man med mindre kompetenta lågprisalternativ eller aktörer som förlitar sig på en färdig teknik finns det risk att man inte nyttjar potentialen i dessa förändringar.

Nikke Lindqvist ser denna förändring som ytterligare en anledning till att arbeta med mer komplex SEO snarare än att arbeta med ett fåtal sökord.

”Nej nu handlar det definitivt om att äga, inte bara de vanligaste variationerna på sina centrala sökfraser, inte bara volymorden utan att ligga så bra till som möjligt så tidigt som möjligt i ordet den som söker skriver”.

En annan som kommenterar är Simon Wall som skriver på sin blogg att det ur sökmotoroptimeringsperspektiv blir:

”ännu viktigare att synas på sökord som Google föreslår för användaren, då det kommer ske mer sökningar på de föreslagna sökorden”.

Funktionen med de föreslagna sökorden, Google Suggest har ju funnits ett tag som Simon skriver men skillnaden är att ”nu förutser Google dina sökningar på ett annat sätt än tidigare, du behöver alltså inte skriva klart din sökning för att få se ditt sökmotorresultat”.

Comments

  1. says

    Jag har testar Google Instant Search och gjort det utan att vara inloggad. Något som först förvånade mig då jag läst att det bara skall fungera via inloggning. Det är till och med så att det fungerar då jag avaktiverat personliga inställningar.

    Jag tror också att vi får se mer seo på singularis-ord är plural.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *