Funderingar och tillbakablickar i Sökmotoroptimering

Så hur är det med företagen verksamma i seobranschen och deras profilering på ordet sökmotoroptimering som det levererar. Därutöver högljuda tankar och tillbakablickar i serpen och äldre citat.

Nikke Lindqvist var med på den tiden (2006-2008) då seo.se hade topplacering på ordet Sökmotoroptimering. Men år 2009 tog Maguns Bråth med sokmotorkonsult.se och Nikke Lindqvist topplacering tillsammans med Wiki. För att sedan dela platser med Smotop och Hittaminsida i slutet av 2009. David med sokmotoroptimering.nu klättrade upp i listan för att i mitten av 2011 etablera sig på förstaplatsen.

Smotop med sin proaktiva länkmetod satte fart på dels debatter, teser idyl. Jag var snabbfotad och skrev dels en intervju för att få reda på mer om kvinnan bakom Smotop (Helena Von Wowern). Diskussionen intensifierades allt eftersom kritiker som jag fördömde länkmetoden och ifrågasatte den starkt. Det blev tillslut osakligt och det var någon hatt som skulle ätas upp, mycket möjligt. Men en stadig och stabil placering i topp tio blev det inte för Smotop till skillnad från de andra företagen / personer (MediaAnalys, Magnus Bråht med Pineberry och Lindqvist, Getupdated mdfl). Jag ska vara självkritisk då jag trodde att Smotop skulle försvinna inom en månad, det tog ca 18-20 månader istället. Men faktum är att förändringen kom tillslut.

Övriga företag som hittaminsida, Getupdated, Mediaanalys, har faktiskt bibehållet deras placering under längre tid bland de 10 första placeringarna. De har under en längre tid visat närvaro med placering från 5-10 vilket isig är en bra grund. På sidan 2 och 3 dvs 11-30 händer det lite mer och ännu mer instabilt. Klikki har under en längre tid inte kommit så mycket längre än till mitten av sidan 2, men UrbaLill har däremot klättrat något. Frågan man samtidigt ska ställa sig är om de samtliga i top-30 arbetar aktivt för att synas på ordet, jag tvivlar på det.

Seobranschen som blev straffad
Kan man analysera vidare, för det var ett aktivt beslut från min sida som ägare av bloggen att synas på bland annat sökmotoroptimering och nådde till plats 25-27 om jag inte missminer mig. Jag såg dock via Google webmaster tools att merparten av länkarna till seobranschen var i stor mängd på ordet Smotop. När jag menar merparten så var det ordagrant massvis med länkar sett till helheten. Med en 301 av den sidan som fick alla länkar, till en helt annan domän, samt flyttat ordet Sökmotoroptimering till en kategorisida där jag fyllde på med 15 tal gamla artiklar från seobranschen.se. Har skapat en förändring såtillvida att bloggen klättrade upp snabbt 100 placeringar och där ställt sig stadig i serpen. Vi tycker alltid så olika, men Panda 2.0 (förmodligen) tog bloggen från 35 till källaren i ett svep och där har bloggen varit sedan dess. Men allt eftersom tiden har gott (utan att skriva en enda artikel i hela bloggen). Har den nu istället börjat röra på sig. Glädjande nog, uppåt. Får se nu vad som händer när jag börjar skriva igen, med den nya strukturen och 301:an.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *