Flight Search försämrar för konsumenten

Flight search

Det fanns en tid då det innebar att man fick stor mängd trafik bara genom att ligga etta på sökresultatet hos Google. Detta eftersom de allra flesta klickar på det första resultatet som visas upp bland sökresultaten.

Men inom vissa branscher har detta förändrats drastiskt. Trots att man ligger etta kan det ändå betyda att den som söker måste scrolla för att se företagets placering på den så kallade ”Serpen”. Det är helt enkelt för mycket ”annat” i vägen. Först och främst Adwords som ligger som ett tjockt moln högst upp. Därunder kan exempelvis Google Maps visas vilket gör att hela skärmen kan fyllas med annat än sökresultat.

De som söker på hemstädning Stockholm kan alltså mötas av följande syn

google serp

Företaget som ligger etta i sökresultatet (Freshhome) konkurreras därmed ner både av Adwords och de företag som syns i Google Maps.

Googles mål är alltid att ge besökarna så relevant information som möjligt. Detta då både i reklam, specialanpassade sökverktyg (ex. Google Maps) och sökresultat. Den konsument som söker efter ett företag som utför hemstädning i Stockholm kommer därmed få flera företag presenterade för sig (i Adwords och Google Maps) och då ofta med nummer, hemsida och vägbeskrivning. I detta fall har alltså sökmotorn lyckats trots att det är lång väg ner till första platsen. Konsumenten kan hitta vad man letar efter ändå.

Men det finns även bevis på exakt motsatt effekt.

Sämre pris på flygbiljetterna

En annan tjänst som petar ner de organiska sökresultaten är Google Flight Search. Den som exempelvis sökte på ”Flyg Stockholm New York” den 25/12-2015 fick direkt under Adwords fram Google Flight Search. En ruta som presenterar både direktflyg och flyg med byten som tar resenären till New York. Även om det inte står i klartext så blir känslan att det är de billigaste biljetterna som presenteras. I detta fall går det att flyga till New York för 3400kr.

flyg

Men den som istället gick förbi Googles tjänst och valde att boka via Flygresor.se, som var första sökträffen, kunde få åka till New York för 3115kr istället.

Ett liknande resultat visade sig när avresedatumet lades fram en vecka och resan skulle avgå 15:e januari. Här bjöd Google resenären ett bästa pris på 3423kr och Flygresor.se ett pris på 3103kr.

Grundtanken med de tjänster som Google utvecklar är alltid att på något sätt förbättra sökandet efter information men det är tydligt att de i detta fall motverkar detta. Det som sker i detta fall är att sökresultatet för Flygresor.se samt andra stora jämförelsesidor trycks ner vilket skapar mindre trafik till dessa sidor. Sidor som alltså (i alla fall i detta test) levererade billigare flygbiljetter än vad Google kunde göra.

Mindre urval ger sämre tjänst

Men det saknas mer än bara de bästa priserna på Flight Search för att det ska vara en komplett biljettjämförelsetjänst. Även när det kommer till valbarhet ligger Google långt efter.

På de stora jämförelsesidorna som jämför flygbiljetter går det att filtrera bland sökresultaten på ett flertal olika sätt. Detta exempelvis hur många byten som accepteras, hur lång restiden får vara och vilken tid på dagen som avgång/ankomst ska vara. Därmed kan man hitta den flygbiljett som är billigast utifrån de behov man har. Några sådana inställningar går inte att göra på Flight Search.

Självklart kan tjänsten utvecklas och förbättras men än så länge ligger de efter gällande pris och flexibel tjänst. Men de ligger före gällande hur högt upp de syns på Google. Det är inte kundvänligt alls.

Det är också detta beteende som vi ser beskrivet i denna artikeln, som är EU:s utredning mot Google, där man anklagar Google för att använda sin dominerande ställning och helt enkelt trycka bort bättre tjänster, trots att Google hävdar att man jobbar för att skapa bättre sökresultat för användarna.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *