Flera SEO och SEM konsulter samtidigt?

Är ibland ett måste. Med den kunskap jag har inom SEO så ser det ganska självklart ut att man kan ha det och ibland är i behov av det. Sökmarknadsföring idag är så brett och blir bara mer komplicerat samt ökad konkurrens, som i sin tur gör att man behöver expertis på flera olika områden. Vare sig det gäller Webbdesign, Analyser av besök och konvertering eller för den delen marknadsföring inom Affiliate, PPC (Annonser), sociala medier eller organisk söktrafik. Är olika bolag duktiga på olika saker. Branschen är så pass bred så det är ingen dum idé att använda sig av flera olika bolag.

 

Tänk då på följande
Att dessa arbetar tillsammans och mot ett gemensamt mål. I all ära kan man mycket väl välja ett bolag som har allt under ett och samma tak och däri se fördelar med det. Men vet man vad man köper, så kan man utifrån det vara projektledaren som ser till att det man köper blir levererat och de olika satsningarna arbetar mot ett gemensamt mål.

Ett konkretiserat exempel är att när vi leker men tanken att du har ett bolag som läser och analyserar statistik. Besök in, besök ut och konverteringen däremellan. Varpå ett annat bolag har för avsikt att se till att du syns när du blir eftersökt tillika basunerar ut ditt varumärke i symbios med att det i sin tur möts upp med din övriga marknadsföring. Har du en som följer statistik utan att vara den som levererar får du häri helt oberoende uppföljning som dessutom utan inblandning kan obehindrat leverera konkreta uppföljningssiffror.

Jag förstår att det här låter befängt i dina öron som inte har detaljkunskaper om Internetmarknadsföring och vet vad som försegår bakom kulisserna. Ska man verkligen behöva ha flera leverantörer som klår en på pengar? Men jag lovar dig att det är en investering som bär sig över tid, och du kommer se skillnad i din plånbok framgent.

Comments

  1. says

    Det här är en intessant fråga. Jag har vid tillfälle arbetat parallellt med en annan SEO-konsult utan att någon av oss visste om det. Viktigt att komma ihåg i det sammanhanget är att vi båda arbetade konsultattivt och ingen av oss hade länkbyggande på agendan.
    När jag kom med förslag så fick den andre konsulten ta ställning till dessa och jag fick ofta ta ställning till bra idéer, som jag kunde skruva till lite innan genomförande. Faktiskt inte alls dumt som metod, även om det ibland kan bli lite långbänk över processen.

    Men även nu är jag inblandad i ett projekt för en kund som äger flera webbplatser, där vi är konsulter för två av dem och Jaja för en annan. Det funkar, och faktum är att bägge sajterna gör framsteg i sökresultatet. Vi arbetar med den breddade synligheten och ökar antalet sökbegrepp som ger trafik till sajten med i snitt 20 % varje månad samtidigt som vi ökar synligheten på de smalare sökfraserna. Jajja arbetar främst med de smalare sökfraserna i sitt uppdrag (deras betalningsmodell ser ju ut så) och verkar lyckas de också. Det är mycket intressant.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    @Nikke Lindqvist,
    Som sagt, intressant. Det ser ut som att vi ser samma sak. Jag är allt som oftast alltid inkognito och finns i bakgrunden, om kunden vill ha det så. Det var ju du som faktiskt sa för 2 år sedan att branschen är så pass bred, så har man fler leverantörer så finns det fördelar med det.

    [Svara]

  2. says

    Hej!

    Två proffs kan knappast inte göra saken sämre. Korrelationen mellan sponsrat och SEO är ju dessutom extremt intressant för klickfrekvens – vilket vi alla vet kan turbo-ladda avsluten.

    My 2 cents,
    Micke

    [Svara]

  3. says

    Det finns mängder av fördelar att jobba med SEO och SEM parallellt eftersom datamängden från Adwords kan hjälpa dig och tvärtom. Att öka CTR, förbättra laningssidor, söktermsrapporter/sökordsanalsy är exempel där SEO:n stärker SEM och tvärtom. Som beställare har jag haft flera SEO-bolag inne samtidigt och det blir bara ett problem om flera av företagen arbetar med aggressiv länkbyggnad och inte känner till varandra – så man ökar risknivåer. Som fristående konsult får kunder gärna ha en annan SEO eller SEM byrå.och då kan man tex koncentera sig på onsite eller utvärdering av de existerande länkarna.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *