FinnMera spelar med dolda kort

Uppdatering 2010-09-18: Finnmera är Google Adwords Certified Partner

Har du uppmärksammat emblemen på hemsidor som talar om för dig om SEO-bolaget är partner till Google gällande Google Analytics (Analysverktyg) och Adwords (sponsrade länkar). Den här granskningen syftar till just dessa emblem då det tyvärr nyttjas på felaktigt sätt. FinnMera är ett av de bolag som jag granskar.

Det finns två emblem idag som förklarar vilken utsträckning man behärskar Google Adwords (Sponsrade länkar). Nu är det som så att det är hårda regler i hur dessa stämplar eller emblem får användas. Jag får exempelvis inte klistra in dem här, för då utger jag mig för att ha certifikatet. Jag gör en rövare istället och gör lite skärmdumpar på ett urval av företag tillsammans med FinnMera för att visa hur emblemen ser ut.

Du kan själv söka efter företag i Google:s partnersöknätverk för att se vad företag har för typ av partnerskap med Google gällande sponsrade länkar. Varje företag har en egen profil då emblemet bör länkas till respektive profil. Det underlättar för oss som vill se om Google verifierar uppgifterna företagen utger sig att ha.


Hur står det till med FinnMera, dolda kort?

Bilden nedan är en skärmdump av FinnMera.se:s sidfot (skrolla till botten av deras hemsida) varvid jag undrar hur det står till med emblemet gällande Adwords Qualified Company. Kort och gått så utger sig FinnMera för att vara ”Adwords Qualified Company” (emblemet högst upp, den nedre härrör till analysverktyget Google Analytics). Men tittar vi på FinnMera:s profil hos Google stämmer inte informationen. Istället visas ”Adwords Qualified Individual”. Vilket betyder att FinnMera ger vilseledande information på hemsidan. Varför?

Sedan juni i år gäller inte de gamla certifikaten, utan du blir istället ”Certified Partner” istället. Den loggan är blå som Ni kan se på Guava och Klikki nedan.

Hur ser de nya certifikatet ut?

För att visa hur de nya emblemen ser ut har jag kikat in på Klikki och Guava, som visar att allt är i sin ordning. Emblemen på deras hemsida länkar dessutom till respektive profil där Google verifierar att informationen på hemsidan stämmer.

Klikki

I hörnet längst ner ser Ni två små ”loggor”. Den ena av emblemen ger oss information om att Klikki är Certified Partner, och klickar man på emblemet så kommer vi till deras profil hos Google där informationen bekräftas.

Guava

Guava visar lika prydligt emblemet, att även de har kunskaper som krävs för att bli certified partner. Som dessutom är verifierad av Google genom Guavas profil hos Google.

Och……

Google gör många saker bra, men den kritik jag vill framföra härrör just till dessa emblem då det är alldeles för lätt att nyttja dem på ett felaktigt sätt. Det finns mycket okunskap i den här branschen och där det finns okunskap finns det lycksökare som spelar med fulare knep. Att byta ”emblem” är dock rätt strategi, det blir lättare för en kort tid framöver att skilja på bolagens kompetens. :)

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *