Filtrera automatiska sökningar

Det dök upp en helt annan sakfråga i en artikel här på SEO-Branschen.se. Nämligen hur pass uppgifterna stämmer om hur mycket det söks på nischade fraser. Är det SEO-Bolagens system för att kontrollera kunders placering som påverkar antalet sökningar som Google visar i sökordshjälpmedel?

För att förklara på ett bra sätt så tänker jag använda mig utav två exempel. Ett brett generellt ord och ett mer smalare ord. Just för att visa skillnaden på breda generella ord med tio tusen tals sökningar i månaden och ett ord med några hundra sökningar i månaden. Det är nämligen på de nischade orden som det slår bakut och kan bli väldigt fel att synas på. Just för att det inte är några kunder som skriver ordet utan istället är det ”kontrollsystem” som gör en sökning.

27 100 sökningar på Sökmotoroptimering

Jag väljer till en början att se över ordet ”sökmotoroptimering” eftersom det är många bolag som arbetar på att synas på just det ordet. Och alla dessa bolag söker på ordet uppskattningsvis en gång om dagen. Bland annat för att se hur de placerar sig och hur utvecklingen går.

Jag har en lång lista på SEO-företag, men vi ponerar att det är  70 företag söker på ordet sökmotoroptimering en gång om dagen för att se deras placering i sökresultatet.

70 sökningar om dagen x 30 dgr/mån = 2 100 sökningar i månaden.

Om det är som så att Google nu inte sorterar bort sökningar som är utförda av automatiserade system som SEO-Bolag använder i syfte att kontrollera sin placering. Så måste man ta med det i kalkylen att ett visst antal sökningar inte sker av ”kunder”. I det här fallet är det 2 100 sökningar som bör dras av från de 21 700 som Googlar ordet enligt Google sökordshjälpmedel. Här behöver vi bara dra av ca 10 %, vilket inte är en katastrofal siffra. Men..

Varning!!

Ett varningens ord för dig som köper optimering för ord med 50 – 400 sökningar i månaden. Är det ett populärt ”nischat” ord som flertalet bolag optimerar kan du få väldigt felaktiga siffror.

Om 5 SEO-Bolag har två kunder var och gör en sökning för ”ordet” en gång om dagen står SEO-Bolagen för 300 sökningar i månaden. Det slår väldigt fel om du går i tron att 400 ”kunder” söker ordet. När det i själva verket är SEO-bolag som står för 75 % av sökningarna (i extrema fall).

Som jag sa i min kommentar så är jag klart övertygad över att flera bolag säljer proaktivt på ord som har ett par hundra-tal sökningar i månaden. Men i själva verket så florerar det inte så många ”kunder” bland just de sökningarna.

Nikke Lindqvist funderar i samma banor i och med att Lindesberg står för väldigt många sökningar. Vilket kan betyda att det sker många automatiska sökningar från en server i Lindesberg.

Det du bör göra är.

Köp Adwords först, för de ord du har för avsikt att optimera. För då kan du se om det är relevant trafik som kommer in till din sajt och om någon i överhuvud taget klickar på din annons. Var noga med att du analyserar geografin på trafiken, och för allt i världen ”KRÄV TRANSPARENS”. Det är tyvärr fortfarande för vanligt att man arbetar med dolda avgifter.

Comments

  1. Google Trends says

    Google Trends ger att ”sökmotoroptimering” söks mest från Borås och ”SEO” från Kalmar. Hmm – Getupdated har sina tekniker i Borås (samt Argonova), och i Kalmar finns ju några SEO-företag (Guava, Mediaanalys, Clearsence m fl),

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *