Fem vanligaste SEO-misstagen som Casinooperatören gör

Många casinosajter är betydligt sämre på SEO än de egentligen har råd att vara. Konkurrensen om användarna är hård, men det märks det inte speciellt mycket av när det gäller SEO; i stället försöker man locka spelare med höga bonusar och VIP-program. Men bra SEO krävs ju för att spelarna över huvud taget ska kunna bli medvetna om att dessa bonusar existerar. Nedan följer därför de fem vanligaste SEO-misstagen bland onlinecasinon idag.

För lite text hos casinot

Google älskar text. Med tanke på att det inte är någon större hemlighet och att konkurrensen mellan olika casinooperatörer är knivskarp så är det konstigt att många är så dåliga på det. Mycket bilder, animationer och text som ligger i exempelvis Flash-element – som Google därmed inte kan läsa – är mer regel än undantag i casinovärlden. För att rätta till detta krävs inte nödvändigtvis mer text i sig, utan mer text som Google kan läsa. Google handlar om information och ju mer läsbar information på en sajt, desto lättare blir det för Google att förstå vad din sajt handlar om och om den är en auktoritet.

Casinooperatören är en eller flera appar snarare än en webbsida

Googles sökmotorrobotar gillar även sajter med en viss struktur. Den struktur Google gillar ser ut ungefär så här: onlinecasino.com/se/spelautomater/SuperMegaJackPotSlot/. Tydlig struktur som gör det lätt för Google att läsa och indexera sajten. Men i stället ser många onlinecasinon ut så här: onlinecasino.com/app1, onlinecasino.com/app2 och så vidare. Sajten har ingen tydlig struktur, och består i princip av ett antal olika appar som för Google alla ser identiska ut. Adderar man dessutom affiliate tracking till denna mix, kan man få en situation där man har 500000 affiliate urlar i Googles index, som alla är nästan identiska. Ett problem som kan ta lång tid att lösa. Ett sådant exempel finner du tex hos Mrgreen

Casinoaffiliates rankar på varumärkesord

Affiliates är bra på att skicka trafik till casinosajter, men ibland är de för bra och rankar högt på sökord som casinosajten själv borde ranka på. Det handlar då om varumärkesord, namn på specifika casinosajter och spel. Sådana sökningar är ytterst värdefulla eftersom de har en hög konverteringsgrad – de som söker på dem är ute efter att spela på det specifika varumärket och är benägna att omgående bli kunder. Att låta affiliates dominera sökningarna på dessa ord är ett misstag som nästan alla onlinecasinon gör.

Avsaknad av ”flaggsida” hos casinooperatören

Det är ovanligt att onlinecasinos använder sig av lokala domäner, som .de, .se och så vidare av juridiska skäl. Alla lokaliseringar av sajten ligger i stället på en .com adress i sina egna foldrar som /se/, /de/ och så vidare. Sajten använder sedan ofta besökarnas IP-adresser för att försöka servera sajten på rätt språk till dem – någonting som inte alltid fungerar när Google behöver distribuera pagerank ned på rätt lokal folder. I stället bör en casinosajt använda sig av en flaggsida,som kan ta emot pageranken och sedan mha länkar (bilder på flaggor) distribuera pageranken ned till lokala foldrar.,

Dålig textintegrering

Som om det inte var illa nog att många casinosajter har för lite text så är det också ofta så illa att den text som finns är dåligt integrerad i helheten. Den ligger helt enkelt lite för sig själv längst ner på sidan och resultatet blir att Google inte gillar vad Google ser. Oviktig information lägger man ju längst ned på en url. Text för integreras i designen så den är en del av upplevelsen och stödjer varumärkesupplevelse och konvertering hos spelbolaget.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *