Det behövs ett pris i SEO-branschen

Domare i maraton?För ett par veckor sedan pågick en intensiv debatt om Guldnyckeln och priset i kategorin ”Sökmarknadsföring” som delas ut 24 mars. Jag tänker inte gå in djupare på själva debatten utan vill istället lyfta fram att ett pris eller någon slags ”gala” saknas i SEO-branschen.

Man får säga vad man vill om upplägget i tävlingen och vilka som sitter i juryn och vilka krav som gäller för att få med sitt bidrag. Ändock finns det ett pris som på ett eller annat sätt lyfter upp sök och sätter det på kartan. För mig skulle det vara bedrövligt om merparten av bidragen innehöll marknadsföring med grafisk fokus eller marknadsföring i tryckt material.

Sök är en oerhört viktig del och för att få fler att förstå vikten av sök så behövs även kolleger i media branschen bli frälsta. Det genom uppmärksamhet genom tävlingar eller gala av något slag.

Ett pris i SEO och SEM

Som på en högre nivå som får medial uppmärksamhet kan påverka fler att fatta bättre beslut när det gäller marknadsföring. Som det ser ut idag så har de flesta i mitt tycke inte hittat en sund mix där man möter traditionell marknadsföring till de mer moderna plattformarna som sökmotorer och även sociala medier. Dessutom är det alldeles för få som mäter sin marknadsföring på ett relevant sätt.

De som är beslutsfattare läser tyvärr inte sökmotorkonsult.se eller lindqvist.com i samma utsträckning som man läser Dagens Media, Dagens Industri och förhoppningsvis IDG som med all förmodan skulle skriva några rader om det bidrag som vann. Häri skulle förhoppningsvis beslutsfattare hitta inspiration och få större nyfikenhet om just Sökmotoroptimering och sponsrade länkar (Adwords).

Fokus

Bör ligga på vad framgången är med sök, då jag för inte så länge sedan skrev om ett fall där man investerade i banner och i sök. Sökmarknadsföring (Adwords) gav 10 så många gånger fler affärer för 1/10 del av investeringen gentemot bannerannonsering. Att vinna en tävling med sitt bidrag är således ett ypperligt komplement för de framgångsrika SEO-leverantörerna för att få ytterligare uppmärksamhet hos beslutsfattare.

Jag tycker det är beklagligt att så många branschkolleger tycker att det pris inom sökmarknadsföring som delas ut på Guldnyckeln suger å det grövsta (jag är en av dem som tycker det finns motsägelser i tävlingen). Men hoppas istället att det finns en liten låga som brinner för någon tävling eller gala som kan bli möjlig någon gång i framtiden som uppskattas av fler i branschen.

 

Jag har stor respekt för de som har sagt sin sak om tävling i SEO och SEM och menar att det är svårt att tävla i SEO. Men har man satt upp tydliga regler och gjort en bedömning där man skiljer på äpplen, päron, bananer och kiwi så ska det inte vara så omöjligt att tävla i SEO och SEM.

 

Fotnot: SEO är förkortning för Search engine optimization och SEM är Search engine marketing som syftar till sponsrade länkar

 

Uppdaterad 2011-03-23 17:24

Comments

  1. says

    Det är klart att det går att tävla inom SEO, däremot är det helt omöjligt att ha en jury som sitter och tycker till om bidragen. Det känns lika meningsfullt som att ha en jury som bedömer vem som vinner ett maraton lopp. -Vad tyckte ni om han som kom först, han verkar väl rätt bra?

    Google har anordnat tävlingar förut där man tar ett påhittat ord där ingen har något försprång och sen får alla som vill vara med försöka att ta förstaplaceringen på det valda ordet inom X månader.

    Om vi talar SEM istället där man anmäler hela koncept till en tävling (känns väl ungefär som Guldnyckelns tävling?) så är väl ROI den enda godkända juryn? Det är väl bara att
    presentera hur allting gick från början till slut med siffror och förklara vad kunden fick för sina pengar.

    Den enda gången som man behöver en jury i dessa sammanhangen är om man vill jämföra olika företag eller privatpersoner inom SEO/SEM branschen mot varandra baserat på deras kunskap och resultat under året.

    Bästa optimerare – 1:a i ”Google tävlingen”
    Bästa koncept – Bäst ROI för ett projekt som startade under året. Räkna ut en matematisk formel som löser det men det lär väl involvera conversions/trafik och investering eller något liknande.
    Årets onlinemarknadsförare – Ta en long-list av alla de största i branschen, låt ”någon” välja ut de 5 som får tävla mot varandra, sen kan juryn välja mellan de fem.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Det är många parametrar inom SEO som inte finns med på kartan. Jag mdfl. Ifrågasätter Googles algoritm huruvida den sorterar spamiga länkar eller ej. Eftersom köpa länkar fungerar och så kallade spam länkar blir det således svårt att tävla. Dessutom så vinner den med flest resurser eller som Lindqvist brukar säga, ”Den som har flest vänner vinner”. Sådant måste vara med i beräkningarna vilket gör det svårt när proffsen tävlar mot varandra.

    Jag kommer inte ihåg vem som tog upp ”SEO Gala” men det är inget dåligt förslag där vi kan sitta och tala om för varandra hur fantaskiska vi är;)

    [Svara]

    Niklas Reply:

    @Nicklas Larenholtz,

    Visst är det så att den som kan generera flest länkar under SEO tävlingens tidpunkt troligtvis kommer att vinna. On page SEO är ju verkligen ingen konst när man väl lärt sig hur Google fungerar och vi är nog många som kan skapa den ”perfekta” sidan. Sen handlar det ju bara om antalet länkar i stort sett.

    Tror att de flesta av oss vet att Google är ”trasigt” för tillfället och inte bestraffar vad som bör bestraffas. Det jag tycker är skrämmande är att allt det jag predikat om att man INTE ska göra för några år sedan nu är en genväg till bra resultat.
    Men SEO handlar ju egentligen inte om något annat än att påverka sökmotorerna. Om vi väljer Google för tävlingen får det ju vara Googles regler vi tävlar efter.

    P.S Jag håller inte med Nikkes quote till 100% :-)
    Det är inte den med flest vänner som vinner. Däremot så har den med flest vänner bäst förutsättning att vinna. Men med lite kreativitet så kan en vettig idé på ett länkbete skapa betydligt fler länkar än vad han har vänner med rätt promotion.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Jag är klart övertygad över att Nikke har de i åtanke. Citatet jag har tagit är en liten del av ett mycket lång artikel som berör mängd olika parametrar. Klart kreativa idéer kan slå den med flest vänner, vilket Nikke vet mycket väl.

    [Svara]

  2. says

    Ja och vad är det för märkligt att den som har flest resurser eller använder mindre resurser smartare vinner? Rätt så naturligt. Om det inte vore det så skulle det snarare vara onaturligt.
    SEO och SEM är dessutom rätt så lätt att mäta precis som Niklas påpekar.

    Nu är den här tävlingen en mindre parentes i branschen och skulle i princip gått spårlöst förbi om inte den olämpliga jurysammansättningen uppmärksammats.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Det är inte alls underligt. Länkar är måttet av konkurrens, så det är somdu säger naturligt. Huruvida tävlingen försvinner i något slags obemärkt lufthål håller jag inte rutigt med om. Den som vinner får uppmärksamhet och en del nya kunder. Tänk vad bra det skulle kunna bara för den som vinner om tävlingen var bättre utförd. Då är frågan, hur påverkar man tävlingsreglerna?

    Den som vinner får ju onekligen uppmärksamhet och möjligtvis nya kunder.

    [Svara]

  3. says

    Inom vår bransch så passerar tävlingen förbi utan att lämna några större avtryck.
    Har inte sett, eller för del delen letat efter: Hur många företag skickade in bidrag och vilka personer valde ut de tävlande bidragen?
    Två frågor som behöver ges ett svar på som jag ser det. Men det kanske du kan ta rätt på Nicklas?
    Har ju en hel del att göra med trovärdigheten för tävlingen.

    Om blivande kunder uppmärksammar den i någon större utsträckning och i så fall vilket resultat det ger för den som vinner har jag ingen aning om.
    I år lär det bli lite lättare att dessutom att vinna. Konkurrensen är ju inte alltför omfattande.

    Tävlingsreglerna sätts väl upp av Swedma?

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Ja, det ska jag jaga rätt på. Relevant fråga till den debatten som är grund till den här artikel. I övrigt så gillar jag dina tankar som du har skrivit ned i din blogg. Vem vill delge ett vinnande koncept till sina konkurrenter som ett exempel.

    [Svara]

  4. says

    En fråga kära SEO vänner ! Är det någon som här faktiskt vet, hur tävlingsbidragen bedöms i Guldnyckeln ?

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Kriterierna är: 1/3 kreativitet, 1/3 strategi, 1/3 resultat. Den som skickar in får själv välja hur de motiverar sitt bidrag utifrån kriterierna. Med andra ord så kan du välja om du vill visa SERP position alt. uppgifter från Google Analytics eller säljsiffror etc. Juryn bedömer vem som lyckats bäst.

    Tävlande bidrag skickas in av de som vill , alla får skicka in. Juryn bedömmer sedan de inskickade bidragen utifrån tävlingens kriterier. Jag vet inte exakt om det är samma jury som tar fram de tävlande bidragen som sedan utser vinnaren av de 5 nominerade bidragen. Men jag är klart övertygad om att det är samma personer.

    Sara Andersson, Search Integration, gruppansvarig
    Oscar Watz, Relevant Traffic
    Annika von Schlieben, Ving
    Johnny Cederlund, Popyoular

    Hur många företag som skickade in ett bidrag har jag inte tagit reda på än. Tidigare har Guava, MediaAnalys, Relevant Traffic, Jajja, Outrider och några mediabyråer. Hur många som skickade in bidrag i år vet jag inte. Men troligen alldeles för få för att det ska bli en tävling på allvar.

    [Svara]

Trackbacks

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *