Är Dagens Media:s kritik mot MediaAnlays befogad?

MediaAnalysMediaAnalys är ett av de större SEO-leverantörerna i Sverige beläget i Kalmar. Under en tid har det tidvis varit kritik gentemot MediaAnalys som leverantör av Internetmarknadsföring fokuserat på sökmarknadsföring.

 


Är kritiken mot MediaAnalys befogad? Är frågan i följande Analys som anspelar till en artikel i Dagens Media där MediaAnalys kritiseras hårt. För att få en detaljerad bild av läget och om kritiken är befogad ämnar jag att dels granska Dagens Media:s artikel författat av Martin Schori och en
uppföljande artikel skriven av Erik Westberg på Dagens Media.

Frälsegården Invest köpte

Sökmotoroptimering av MediaAnalys vars uppgift var att synliggöra www.skofyndet.se i sökmotorn Google mdfl. på en handfull ord. Däribland ingick orden Träskor, trätofflor, festskor, gummistövel och arbetsskor. Efter första året ser man i analysverktyg en positiv utveckling däribland träskor där skofyndet.se ligger med en första placering i organiska listan.

Efter ett år, säger Patrik på Frälsegården Invest att han vill säga upp avtalet, men går med på att köra ett nytt år för en nästan den dubbla investeringen med lite uppdateringar i val av ord. Samt att man ska lägga på mer ”krut” på vissa ord som inte har nått upp till förstasidan.

Det är här det uppstår ett problem, Patrik blir missnöjd under tidens gång och vill helt enkelt säga upp avtalet pga. av att han inte är nöjd. De ord som han hade blivit lovad topp tio placering (dock muntligt, i kundavtalet står ej något om  garanti kring hur sökorden ska positioneras), har nu inte fått tillfredsställande placering enligt Patrik på Frälsegården Invest.


Har Kund fått det man har betalat för?

Är min stilla undran, och med hjälp av analysverktyg ämnar jag mig att se över hur dels inlänkning har skett till Patriks webbshop och om det har skett någon utveckling på hemsidan så att den svarar upp till hur sökmotorer bland annat Google fungerar. Om inte, har i så fall Patrik på skofyndet.se blivit uppmanad till att gå igenom hemsidan?

Inlänkning:

Tekniskt sätt för de som inte är så initierade. Så betalar man krasst sätt för ”länkar” i det här fallet (ett ord, eller stycke ord som vägleder dig till en annan hemsida). Googles sätt att mäta konkurrens är via länkar då den sajt som får flest alt. bäst länkar vinner matchen om placeringar.

Frälsegåren Invest har köpt sökmotormarknadsföring som utöver inlänkar innebär implementation av Google Analytics samt utbildning och support vad gäller tips och råd även för textuellt innehåll.

Inlänkning

Enligt forskning har länkar en mycket stor betydelse för synlighet i organiska listan, såväl som hemsidans textuella innehåll i Title, rubriker och textstycke som svarar på frågan. I analys via verktygen Yahoo Backlink´s, Open site explorer,  visar klart och tydligt att skofyndet.se har fått det man har betalat för.


Yahoo linkserch MA fd kund

 

 

 

Vad som går att utröna när man tittar på vilka sidor som länkar så är det över lag klassiska länkar som man hittar hos de flesta sajterna. Det är länkar från några bloggar, katalogsajt och från en av Patriks egna sajter. Vid en djupare undersökning för att se vart länkarna kommer ifrån för bloggar, kataloger idyl. Ser jag tydliga signaler som antyder till att MediaAnalys har levererat det som avtalet syftar till (länkar). (Ett exempel här). Frågan är dock varför kunden då är missnöjd och sa upp tjänsten, och i samband med det bestrider faktura.

 

Varför har inte alla generella ord samma utveckling?

Från mitt perspektiv är det flera faktorer som är avgörande varför Patrik:s webbshop inte når hela vägen. När jag fokuserar på inlänkning som är en avgörande faktor ser jag en tydlig signal bland många.

Via Open site explorer ser man ett tydligt mönster när man ser till hur ”ankarlänkarna” (se bild nedan) är fördelade. Det är en av de ”saker” som Patrik har betalat för, varvid jag inte kan se några ankarlänkar som antyder att man man på något sätt har länkat på gummistövlar eller de övriga orden till skofyndet.se.

Ankarlänkar open site

Hemsidan

Är som tidigare sagt en viktig del i hur utvecklingen ser ut i sökmotorn Google. Text måste finnas på rätt sätt och den är fortfarande av någon anledning inte optimal.

 

Kritik befogad?/ Sammanfattning

Jag är kritisk såväl mot kund som mot leverantör och Dagens Media. På vissa punkter är kritiken befogad, men inte fullt ut då många parametrar spelar en roll. Kund och leverantör måste dansa ihop och så länge den ena parten inte dansar i takt, fungerar inte arbetet. Det är en hel del som inte tycks stämma när jag går igenom allt underlag jag samlat på mig.

Kundens ansvar:

Är att göra det man uppmanas att göra på sin hemsida. Som jag ser det så är hemsidan fortfarande inte optimal, och enligt de uppgifter jag har fått så har Patrik blivit uppmanad till att utföra förändringar på sin hemsida uppemot tio talet gånger. Det är en minst lika viktig punkt som länkar i sig för att synas att hemsidan talar samma språk som sökmotorer i det här fallet Google.

Utöver det är det viktigt att granska sitt avtal man skriver på, och noggrant ska det stå i avtalet vad gäller leverans. Vilken placering ska man få på vilket ord och hur lång tid ska det ta. Man ska absolut inte på något sätt i sammanhang likt dessa använda sig utav muntlig överenskommelse.

MediaAnalys ansvar:

Jag tycker mig se tydlig signal att man har sålt in ett allt för litet paket till Patrik på så pass högt konkurrens utsatta fraser och häri lovat enligt kund placeringar muntligt. Tre generella ord ligger på en topp tio placering och det ser ut som att med den mängd länkar och så som hemsidan ser ut idag är vad man har lyckats åstadkomma. Möjligtvis kan hemsidan få bättre positioner på de ord som avtalet hänvisar till om man utför en hel del förändringar, men det behövs ofrånkomligen fler länkar från mitt perspektiv. För att nå seriös placering på alla de ord optimeringen avser för 2010.

Att lova placering muntligt men inte precisera det i avtal skriftligt är ett sätt att försvåra för kunder och för Er själva. Mitt förslag är helt enkelt att man gör avtal som är lätta att förstå. Och något som säljare  såsom kunder kan luta sig mot.

Dagens Medias faktafel

Viktigt att ta upp är de faktafel som finns i artikeln. Patrik har ingen egen kommuniké där han kan delge sin version. Så jag som äger SEO-Branschen.se ämnar mig att ge Patrik utrymme här då han har berättat för mig. Att han dels blev lovad att få läsa artikeln innan publicering, men av någon outgrundlig anledning så fick Patrik inte det.

Därutöver var det inte alls svårt att säga upp avtalet. Efter ett samtal och fax, så var det klart, inget konstigt med det. Dessutom så är det Kalmar tingsrätt och inte Halmstad tingsrätt som är orten för den rättsliga processen, där ärendet ska prövas.

Citat från Patrik:

Journalistens fråga: Varför ville du inte betala fakturan?

Patrik: De lovade mig att de sökorden som vi kommit överens om skulle jobbas extra hårt på skulle nå förstasidan på google
inom 3-4 månader och efter ett år så ligger de inte ens med bland de 5 första sidorna.
Jag anser därför att tjänsten de sålt och fakturerar inte levererats.

Journalisten: Ok , hade du problem med att komma ur avtalet?

Patrik: Nej , jag faxade , mejlade och skickade brev så jag kom ur det utan problem.

Comments

  1. says

    Tack för en bra genomgång av fallet MediaAnalys. Jag hade bara hört talas om att de var i någon form av blåsväder men inte hunnit sätta mig in i det.

    [Svara]

    Daniel Reply:

    MediaAnalys är ett typ bluff företag enligt oss. Passa er för dom!!

    Dom skriver avtal precis som bluff företag och vägrar sedan att lösa avtal.

    !!!!!Varing!!!!! för MediaAnalys!!!

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Hej Daniel.
    Trist att höra dina dåliga erfarenheter av MediaAnalys. Det skulle vara roligt att få höra lite mer om det som gör dig missnöjd. Berätta gärna vad i avtalet som är felaktigt från ditt perspektiv, det om inte annat gör din röst inte bara hörd utan inger trovärdighet mer än ett beklagande i anslutning till en artikel.

    [Svara]

  2. says

    Jag tycker att du gör en relevant genomgång och belyser de olika områden som är viktiga för att nå ett resultat med sökmotoroptimering. Länkar är en viktig del, men som både du och jag vet så måste alla parametrar arbeta tillsammans. SEO Moz.org har en riktigt bra illustration som jag tycker visar samspelet mellan de viktigaste områdena för att bli framgångsrik på sökmotorerna.

    http://www.loggenbloggen.se/wp-content/uploads/2010/10/seo-pyramid.gif

    [Svara]

  3. says

    Efter 2 år med mediaanalys så nådde de omdiskuterade orden följande : arbetsskor plats 57 och gummistövlar kom inte upp på de första 400 ( !! ) platserna.
    Efter mycket små justeringar som vi outbildade , okunniga själva gjort såsom att ändra själva
    ”namnet ” på sidan etc så har vi efter 2 veckor arbetsskor på plats 23 och gummistövlar på 110 ..
    Att mediaanalys inte gjort NÅGOT för dessa orden är väl ganska troligt ?

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Ja, rent konkret så kan man säga att MediaAnalys i det fallet inte har levererat en fullständig sökmotoroptimering. Det måste framgå till kund att man måste skriva sin sajt på rätt sätt i symbios med länkar som pekar till din sajt. MediaAnalys har ju å andra sidan försett dig med länkar som fortfarande finns kvar. Som i sin tur ger resultat när du har ändrat din hemsida enligt konsten alla regler. Att ha med ordet i Title är en mycket viktig parameter som ett exempel.

    [Svara]

    Patrik Reply:

    @Nicklas Larenholtz, Synd bara att jag inte fått veta det tidigare… Vilka länkar tänker du på då med tanke på att du själv konstaterat att det inte fanns några länkar till de orden? Enligt konstens alla regler är nog att ta i , vi fick ett tips av en kund om Title och det är vad vi ändrat , dock gjorde den 5-minutersinsatsen mycket i söklistorna verkar det som..

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Alltså, de länkar du har fått ger totalt sätt effekt i den bemärkelse att du får ökad popularitet. Jag vill vara försiktig med att säga vilken typ av länkar som fungerar. Men som det har sett ut under en längre tid så fungerar nästan vilka länkar som helst. Bara du får tillräckligt många länkar. Det har ju talats om huruvida spam fungerar eller ej, men det finns många exempel som påvisar att ”antalet” länkar ger effekt. Förhoppningsvis ser vi större kraftfat från Google på den fronten.

    Vad jag har förstått så har MediaAnalys påtalat flertalet gånger att du behöver ändra på din hemsida, men ska man tolka det som att det inte stämmer?

    [Svara]

    Patrik Reply:

    @Nicklas Larenholtz, Jo det stämmer att de talat om att jag skulle ha mer text men jag säljer ju skor och inte sagor så jag ville inte ha mer text.
    Vad gäller Title så har jag inte hört något och man kan ju tycka att de kunde lagt de
    minuterna på att skriva in det själva när de haft inloggningsuppgifter men det kanske
    inte rymdes i budgeten på 11000 , du tyckte ju med att det var billigt.
    Jag är ju inte i er bransch och begriper ju inget men kan ju läsa söklistor på google och där klättrar de aktuella orden flitigt trots att jag inte skrivit in mer text etc.

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Jag förstår att det kan kännas konstigt när SEO-bolag säger att du ska skriva mer text och det behövs mer ord och det ska bloggas osv. Man har en verksamhet att sköta också, men om man ser till hur Google fungerar så kan den bara läsa text. Inte bilder på dina skor och därmed förstå att din webbshop handlar om skor. Det måste du skriva i text, på ett tydligt och bra sätt. Regler för varje sida är att Title innehåller sökordet, rubriken med h1-tagg innehåller sökordet och så har du några hundra ord i text som svarar på frågan. Svårare än så behöver det inte vara för kategorisidor. Produktsidor behöver nödvändigtvis inte ha mer text än att man förklarar kort och koncist själva produkten. Med intern länkning från kategorisidor till produktsidor och ytterligare intern länkning från produktsidor till andra närbesläktade produkter som är populära. Så är saken klar (On page), därutöver är det länkar från andra sajter som gör resterande jobbet.

    För 11 000 kr får man lite länkar och du får rådgivning kort och koncist. Men tänk själv vad man hinner på 11 000 kr, och om man ser till vad anställda kostar, lokal, inventarier osv. Jag tar mellan 1 000 och 1 250 kr när jag jobbar. Att sökmotoroptimera en hel sajt i ett helt år för den summan innebär små insatser i sammanhanget. Från mitt perspektiv så behöver du större paket eller ett helt annat paket som tillför mer kraft till din sajt.

    Hur som haver så är det bra att du har fått igång din hemsida och syns bättre i sökmotorerna nu än innan.

    [Svara]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *