oktober 20, 2014

Billigast sökmotoroptimering är inte bäst

Det finns en antydan att billigast ska vara bäst, så därför vill jag upplysa att den billigaste sökmotoroptimeringen nödvändigtvis inte behöver vara det bästa alternativet.

Sökmotoroptimering är på tok för komplext och många gånger krävs det betydligt mer än att införskaffa sig ett paket Brons, Silver eller Guld varvid man väljer Brons för att det är billigast. Har du inte lärt dig tidigare att billigast inte är bäst och man får det man betalar för. Så lär det förhoppningsvis komma till din insikt på sikt precis som att den billigaste bilen möjligtvis inte startar när vädret är kallare. Nikke Lindqvist skriver mycket bra i en bloggpost om vikten att äga en hemsida som är värd länkar.

 

 

Innehåll?
Förslag på innehåll i hemsidor kan till en början inte vara lätt att komma underfund med. Därför kan du fråga vad dina besökare skulle vilja veta och få svar på. Ordlistor, guider, reportage m.m. är bra exempel på vad din hemsida skulle kunna innehålla. Allt som engagerar användaren och som man är villig att dela med sig utav är relevant att ha i sin hemsida. Syftet med att fylla hemsidan med relevant information, handlar inte om att fylla sajten med information för sakens skull. Hemsidan ska locka till sig länkar från andra sajter i och med den information som går att finna. Får man inga spontana länkar, gäller det att tänka om. I grund och botten ska hemsidan kunna bära sig själv i sökmotorer vilket ger en framtidssäker och långsiktig utveckling i sökmotorer.

 

Länkpaket
Är inte på något sätt botten, men vissa SEO-företag tycks glömma vikten av att hjälpa företag med att utveckla hemsidan fullt ut. Av förståeliga skäl är säljarens uppgift att proaktivt sälja in ett ”paket” av länkar, därför att det är där man tjänar pengar i större utsträckning. Se dock kritiskt på din hemsida och fråga dig om den är värd länkar? Lyckat sökmotoroptimering börjar med en bra produkt vilket anspelar till en väl genomtänkt hemsida och dess innehåll.

Liknande artiklar i kronologisk ordning:

  1. Sökmotoroptimering som är öppen för förändring
  2. Vart är Nikke Lindqvist på ordet Sökmotoroptimering
  3. Vad är ”Black Hat” sökmotoroptimering?
  4. Har sökmotoroptimering förstört äkta kommentarer?
  5. MediaAnalys, spammetoder eller inte
  6. Vad är korrekt SEO?
  7. Sökmarknadsföring behöver inte vara det bästa?

Comments

  1. Nu är du inne på ett område som är värt att diskutera, speciellt när man pratar om framtidssäkrad sökmotoroptimerad. Idag finns inte många seoföretag som en är i närheten av att kunna något om konverteringsdesign eller webbteknikens möjligheter, likväl som det finns webbföretag som drar sig för att göra annat än att just prata sök (utan att kunna leverera).

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    Tack och roligt att höra att ämnet är intressant. Det här går att ta längre och djupare så det får bli uppföljning inom kort.

    [Svara]

  2. C Brugge says:

    Jag väljer att kommentera detta med ett citat av Red Adair:
    ”If you think it’s expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.

    [Svara]

  3. Eva says:

    Hej,
    Jag undrar vad man ska vända sig om man har betalat för en hemsida och ever lanseringen vissa sig at den är inte färdig och hemsidan är byggd på helt fel sätt?
    Webbentus i uppsala ”utvecklade hemsidan med joomla ”

    [Svara]

    Nicklas Larenholtz Reply:

    I avtalet finns det förhoppningsvis en kravspecifikation, bland annat en ”layout” som är riktlinjer för det webbyråer har till uppgift att realisera.

    Om det visar sig, vid leverans att hemsidan inte är klar, eller för den delen inte byggd efter kravspecen och grafiska mallen. Kan man börja med att kontakta byrån som har realiserat sajten, om inte det fungerar kan man vara så fräck att inte betala fakturan.

    Men…….. Jag föreslår att du kontaktar konsumentvägledning hos konsumentverket i den kommun du bor i. Där får du professionell rådgivning. Länk (http://www.konsumentverket.se/Personlig-Radgivning/?WT.ac=Personlig+rådgivning/kvl).

    [Svara]

Speak Your Mind

*