Granskning av Case Lekmer.se

Jag har tidigare granskat SEO-företag:s case, den här gången hamnar lotten på Be Better Online som jag har lärt känna under det senaste året som de har varit verksamma. SEO-Branschen.se som informationsportal tar inte bara upp negativa saker. Utan jag vill även ta upp saker som jag tycker om och vill se mer utav.

Referenscase finns det gott om, men Be Better Online har ett genomtänkt koncept i deras arbete som återspeglas i deras case Lekmer.se. Nedan följer en sammanfattning av projektet.


Be Better Online:s uppgift

”Vår uppgift är att hjälpa dem att öka deras försäljning genom ökad organisk trafik från sökmotorer. Lekmer hade tidigare arbetat till viss del med sökmotoroptimering men behövde extern hjälp med rådgivning och länkbygge.”

Uppgift

”Vi började i oktober 2009 med att ta fram en länkstrategi baserat på deras målsättning och budget, som vi sedan dess har uppdaterat och arbetat enligt. Under arbetets gång har vi löpande analyserat och uppdaterat vilka sökord vi fokuserar länkbygget på. Vid olika tillfällen har vi även fungerat som rådgivare rörande deras webbplats ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv.”

Det jag ser när jag analyserar lösningen som sticker ut och är lite utöver det vanliga är:

-Tar fram en skräddarsydd länkstrategi.
-Uppdaterat länkstrategin under resans gång.

Skräddarsydd länkstrategi.

Jag tycker det saknas skräddarsydda strategier vad gäller länkstrategier i Sverige. Det är för mycket av paketlösningar som säljs via en proaktiv säljkår till företag som nödvändigtvis inte behöver köpa ett länkpaket för ett par eller många tusenlappar om året.

Det är svårt att se om SEO-Bolag använder sig av mer skräddarsydda länkstrategier. Däremot om du köper en analys som syftar till att se över konkurrensen på sökorden, varvid analysen ger en indikation på storlek av investering. Och besked om hur lång tid det tar innan man kan förvänta sig resultat. Då kan du förutsätta att man har en skräddarsydd lösning, mer än att man har två eller tre olika paket att välja mellan som man säger till tusentals olika bolag.

Uppdaterat länkstrategin under resans gång.

Det här är riktigt bra, och jag har faktiskt inte mött så många företag som jobbar med modellen. Du som köper SEO går i ovissheten om du inte har stenkoll på vad just din målgrupp söker på. Det kan vara svårt att veta det innan man har prövat. Häri är det ett mervärde för dig om det är lätt för dig som kund att byta ord, och välja de som genererar mest försäljning.

Resultatet presenteras så här från Be Better Online.

”Sedan arbetet startade i oktober 2009 till juli 2010 (skrivande stund) har webbplatsen haft 37.17% fler besökare från organiska sökresultat jämfört med samma period ett år tidigare. Försäljningen från organiska sökresultat är under samma period 79.34% högre än under samma period ett år tidigare.”


Observera siffrorna ovan. Försäljningen från organisk trafik ökade med 79,34%. Till skillnad från många andra bolag så har Be Better Online skrivit en intressant siffra som visar att man inte bara har åstadkommit trafikdrivande placeringar i den organiska listan. Utan även kartlagd sökord som genererar trafik som i sin tur förvandlas till kronor och ören.

Slutsats

Över lag har jag inte mycket att komma med, mer än att berömma CEO, Carl-Gustav Öberg för ett bra uttömmande referenscase där relevanta siffror har presenterats. Det handlar inte bara om att få bättre placering i sökmotorer för att driva mer trafik. Trafiken måste förvandlas till kronor och ören, och det förklaras på ett tydligt sätt. Du kan läsa mer om Carl-Gustav i vår intervju.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *